UDOSTĘPNIJ

Amerykańska firma Nikola Motor Company, która planuje rozpoczęcie produkcji samochodów ciężarowych zasilanych wodorem, ogłosiła lokalizację swojej fabryki. Zakład powstanie w Buckeye, w stanie Arizona, na zachód od Phoenix i obejmie obszar ponad 200 hektarów.

Nikola Motor poinformowała, że do 2024 r. powstająca fabryka przyciągnie w regionie inwestycje o wartości przekraczającej miliard dolarów. Zakład stworzy ponad 2 000 nowych miejsc pracy. Początek budowy zaplanowano na 2019 r.

Wybór Buckeye został podyktowany m.in. korzystnymi warunkami dla rozwoju przedsiębiorczości, które panują w stanie Arizona, łatwym dostępem do wykwalifikowanych pracowników, jak również dogodnym położeniem miasta.

Trevor Milton, dyrektor generalny i założyciel Nikola Motor Company, zapowiedział, że firma niezwłocznie rozpocznie przenoszenie swojej siedziby i działu badawczo-rozwojowego do Arizony. Przeprowadzka zakończy się do października 2018 r. Według planów, fabryka w Buckeye rozpocznie produkcję w 2021 r.

Nikola Motor projektuje pojazdy na ogniwa paliwowe, elektryczne układy napędowe, podzespoły samochodowe, magazyny energii oraz stacje tankowania wodoru.

Firma zebrała już ponad 8 000 rezerwacji na swoje ciężarowe pojazdy wodorowe. Samochody mają będą dysponować mocą przekraczającą 1000 KM, momentem obrotowym na poziomie 2700 Nm (2000  ft·lb) i zapewnią całkowicie bezemisyjny transport towarów. Ich zasięg wyniesie od ok. 1280 do 1600 km

Nikola Motor zapowiedziała ponadto budowę własnej sieci stacji tankowania wodoru. W ofercie amerykańskiego producenta znajduje się m.in. całkowicie elektryczny UTV, którego produkcja rozpocznie się w czwartym kwartale 2018 r. Pojazd rozwija od 266 do 590 KM, a od 0 do 97 km/h (60 mph) w najmocniejszej odmianie przyspiesza w 3,5 s.

Rynek zeroemisyjnych samochodów ciężarowych rozwija się coraz dynamiczniej. Plany wprowadzenia do sprzedaży pojazdów tego typu ujawnili tacy producenci jak Tesla czy Kenworth. Daimler pod koniec 2017 r. dostarczył do klientów w Europie pierwsze egzemplarze lekkiej, elektrycznej ciężarówki Fuso eCanter. Niemiecki koncern zapowiedział ponadto elektryfikację całej floty modelowej Mercedes-Benz Vans. Z kolei Volkswagen Truck & Bus zamierza zainwestować 1,4 miliarda euro w nowe technologie, takie jak napędy elektryczne, systemy autonomicznego prowadzenia oraz oprogramowanie oparte na chmurze. Wprowadzenie na rynek zeroemisyjnych samochodów ciężarowych zapowiedziało również Volvo.

 

nikolamotor.com, fortune.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA