Boeing HorizonX poinformował, że zakupił udział mniejszościowy w kalifornijskim start-upie Cuberg, specjalizującym się w rozwoju zaawansowanych technologicznie baterii. To kolejny krok na drodze do opracowania samolotów elektrycznych.
W 2017 r. Boeing zainwestował wspólnie z liniami lotniczymi JetBlue w firmę Zunum Aero prowadzącą badania nad zelektryfikowanymi statkami powietrznymi.
Richard Wang, współzałożyciel i dyrektor generalny Cuberga, powiedział CNBC, że obecna generacja baterii nie nadaje się do zastosowania w samolotach komercyjnych, z uwagi na zbyt dużą masę. Kierowana przez niego firma rozwija akumulatory, które są lżejsze oraz mniej łatwopalne. Cuberg oczekuje, że testy prototypów rozpoczną się pod koniec 2018 r.
Steve Nordlund, wiceprezes Boeing HorizonX stwierdził:
„Technologia Cuberga zapewnia jeden z najwyższych poziomów gęstości energii, jakie widzieliśmy na rynku, zaś ich unikalny skład chemiczny sprawia, że mogą okazać się stabilnym, bezpiecznym rozwiązaniem dla przyszłego, elektrycznego transportu powietrznego”.
Curberg został założony przez naukowców z Uniwersytetu Stanforda. Start-up projektuje baterie do zastosowań lotniczych i przemysłowych. Opracowywane przez firmę ogniwa składają się ze zbudowanej z litu anody, opatentowanego elektrolitu oraz wysokonapięciowej katody zapewniającej wysoką gęstość energii oraz wytrzymałość termiczną.
Dzięki wsparciu finansowemu ze strony Boeinga, Cuberg będzie w stanie rozbudować swój zespół oraz placówki badawczo-rozwojowe, jak również w pełni zautomatyzować produkcję.
Inwestycja potwierdza zainteresowanie Boeinga opracowaniem zelektryfikowanych statków powietrznych. Wspierana przez amerykański koncern spółka Zunum Aero, do 2022 r. zamierza wprowadzić na rynek niewielki samolot hybrydowy, który zabierze na pokład 12 pasażerów i zostanie wyposażony w jeden silnik na paliwo lotnicze, pełniący funkcję generatora, oraz dwa silniki elektryczne. Jego zasięg ma wynosić ponad 1 100 km, zaś prędkość maksymalna ok. 550 km/h.
Gdy technologia związana z bateriami ulegnie ulepszeniu, pod koniec przyszłej dekady Zunum planuje opracowanie większych samolotów, będących w stanie pomieścić 50 pasażerów i odbywać loty o długości ok. 1 600 km.
boeing.mediaroom.com, reuters.com, cnbc.com, materiały własne