Mazda wraz z chińskim koncernem Changan Automobile Group zamierzają wspólnie produkować samochody elektryczne. Pojazdy zaprojektowane w ramach kooperacji trafią na rynek w Państwie Środka. Pierwszy model – niewielki, napędzany prądem SUV – pojawi się w sprzedaży w 2019 r.
Od 2012 r. współpraca obu firm odbywa się w formule joint venture. Partnerzy założyli spółkę Changan Mazda, w której dzielą udziały po połowie.
W zakresie produkcji EV, Mazda dostarczy karoserie samochodowe, zaś Changan silniki elektryczne i akumulatory trakcyjne.
Plany Mazdy mają związek z zaplanowanym na 2019 r. wprowadzeniem systemu kontyngentów na pojazdy elektryczne w Państwie Środka. Zgodnie z nim, każda firma motoryzacyjna produkującą lub importująca do Chin ponad 30 000 samochodów spalinowych rocznie, będzie musiała sprzedać określoną liczbę EV. Za niedopełnienie obowiązku przewidziano szereg sankcji m.in. kary finasowe.
W związku z powyższym, zagraniczni producenci samochodów obecni na chińskim rynku zawierają sojusze z lokalnymi producentami. Przykładowo, Ford współpracuje z Zotye, Renault-Nissan z Dongfeng, Daimler z BYD oraz BAIC, zaś BMW planuje rozpoczęcie produkcji pojazdów elektrycznych w porozumieniu z Great Wall.
Oprócz Changan Automobile Group, Mazda rozpoczęła kooperację w dziedzinie EV z Toyotą oraz Denso.
asia.nikkei.com, materiały własne