UDOSTĘPNIJ

Oprócz niedostatecznie rozbudowanej infrastruktury, głównym problemem w popularyzacji pojazdów wodorowych są ich wysokie ceny. Toyota zamierza uporać się z tym problemem, redukując o ponad połowę koszty produkcji kluczowych podzespołów nowej generacji FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles), która pojawi się na rynku ok. 2020 r.

Japoński producent rozpoczął rozwój samochodów na ogniwa paliwowe w 1992 r., a w 2014 r. wprowadził na rynek model Mirai – pierwszy seryjnie produkowany pojazd osobowy zasilany wodorem. Produkcja Mirai stale wzrasta, jednak jej popularność wśród klientów utrzymuje się na względnie niskim poziomie. Cena w Japonii wynosi ok. 7 milionów jenów (ok. 215 000 zł). Do tej pory sprzedano nieco ponad 5 000 sztuk tego modelu. W 2017 r. z europejskich salonów wyjechało 135 egzemplarzy Mirai.

Toyota zakłada, że ok. 2025 r. koszt systemu ogniw paliwowych oraz innych kluczowych podzespołów FCEV spadnie nawet o 75%. Japoński producent zamierza zwiększyć sprzedaż samochodów zasilanych wodorem do 30 000 sztuk rocznie, z czego ponad 10 000 w samej Japonii.

Toyota przyjęła strategię w zakresie elektryfikacji, której najważniejszym punktem jest dalszy rozwój „klasycznych” pojazdów hybrydowych, jednak w dalszym ciągu planuje pracować nad hybrydami plug-in, jak również modelami całkowicie elektrycznymi typu BEV oraz wodorowymi.

Do 2030 r. koncern chce sprzedawać rocznie ponad 5,5 milionów samochodów zelektryfikowanych, w tym co najmniej milion zeroemisyjnych (BEV i FCEV).

Ok. 2025 r. każdy model w ofercie Toyoty i Lexusa będzie dostępny w wersji z napędem elektrycznym. Na początku przyszłej dekady japoński producent planuje posiadać ponad 10 modeli samochodów typu BEV. Początkowo trafią do sprzedaży w Chinach, a następnie na rynki w Japonii, Indiach, USA i Europie.

Samochody wodorowe posiadają szereg zalet. Nie generują szkodliwych emisji, można w nich szybko uzupełnić zapasy wodoru (w nawet 3 minuty), dysponują ponadto zasięgiem zbliżonym do ich spalinowych odpowiedników.

W celu popularyzacji FCEV powołano do życia Radę Wodorową (ang. Hydrogen Council), w skład której wchodzą m.in. takie firmy jak Audi, BMW, Daimler, General Motors, Honda, Hyundai, Mitsubishi, Royal Dutch Shell, Statoil, Total oraz Toyota. Celem Rady jest promocja wykorzystywania wodoru jako paliwa w sektorze energetycznym oraz transportowym.

Ponadto, Toyota podjęła współpracę m.in. z Nissanem, Hondą, JXTG Nippon Oil & Energy Corporation, Tokyo Gas, Air Liquide Japan czy Development Bank of Japan w celu rozbudowy sieci stacji tankowania wodoru na terenie Japonii.

 

asia.nikkei.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA