Specjaliści z kanadyjskiego Uniwersytetu Waterloo ogłosili, że dokonali przełomowego odkrycia w dziedzinie akumulatorów do samochodów elektrycznych.
Ich zdaniem, pozwoli ono na wykorzystanie anod zbudowanych z litu i ma potencjał do zapewnienia „radykalnego zwiększenia pojemności baterii”, co będzie skutkować trzykrotnym wydłużeniem zasięgu pojazdów napędzanych prądem.
Naukowcy musieli uporać się z kwestią postępującej wraz kolejnymi ładowaniami i rozładowaniami degradacji akumulatorów, spowodowanej przez formujące się w ich ogniwach dendryty. Te krystaliczne struktury mogą nawet doprowadzić do eksplozji baterii. Kolejne wyzwanie stanowiła korozja, wpływająca na prawidłowe działanie i trwałość akumulatorów.
Quanquan Pang, który kierował badaniami na Uniwersytecie Waterloo, poinformował, że można rozwiązać te problemy poprzez „dodanie do elektrolitu związku chemicznego składającego się z fosforu i siarki”.
Związek reaguje z wykonaną z litu anodą i „samoczynnie pokrywa ją ekstremalnie cienką warstwą ochronną”. W konsekwencji, zastosowanie anody zbudowanej z litu, która zapewnia większą pojemność baterii, ma być możliwe bez wystąpienia ryzyka jej szybszej degradacji.
Jak powiedział Pang:
„To oznacza tanie, bezpieczne, trwałe baterie, które pozwolą na znacznie dłuższe podróże w samochodach elektrycznych”.
uwaterloo.ca, sciencedaily.com, materiały własne