Firmy wchodzące w skład Rady Wodorowej (ang. Hydrogen Council) we współpracy ze spółką doradztwa strategicznego McKinsey opracowały prognozę zmian, do których przyczyni się stosowanie na szerszą skalę wodoru jako paliwa.
Rada została powołana do życia na początku 2017 r. podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos. Jej cel stanowi promocja wodoru jako paliwa w szeroko pojętym sektorze energetycznym. W skład Rady wchodzą m. in. takie firmy jak Audi, BMW, Daimler, General Motors, Honda, Hyundai, Mitsubishi, Royal Dutch Shell, Statoil, Total oraz Toyota.
Ze sporządzonego opracowania wynika, że wzrost popularności wodoru w przemyśle, energetyce i transporcie spowoduje redukcję emisji CO2 o 6 miliardów ton. W tym okresie, zapotrzebowanie na wodór wzrośnie dziesięciokrotnie do poziomu 80 eksadżuli (jeden eksadżul – EJ – to 1018 dżuli). Wodór przyczyni się do zaspokojenia w 18% globalnego zapotrzebowania na energię i stworzenia 30 milionów nowych miejsc pracy. Popyt na ropę naftową spadnie o 20 milionów baryłek dziennie.
Realizację tak ambitnych celów będą musiały poprzedzić olbrzymie inwestycje na poziomie od 20 do 25 miliardów dolarów rocznie – w sumie około 280 miliardów dolarów do 2030 r. Nakłady finansowe muszą być przy tym podparte długoterminową, skoordynowaną polityką. Jak zauważają autorzy raportu, światowe wydatki w sektorze energetycznym wynoszą 1,7 biliona dolarów rocznie, w tym 650 miliardów dolarów na ropę naftową i gaz, 300 miliardów dolarów na odnawialne źródła energii i ponad 300 miliardów dolarów na przemysł motoryzacyjny.
Z prognozy wynika, że do 2030 r. wodór może stać się paliwem napędzającym od 10 do 15 milionów samochodów osobowych oraz 500 tysięcy pojazdów ciężarowych. Na podstawie raportu, w 2030 r. 1 na 12 samochodów sprzedawanych w Kalifornii, Niemczech, Japonii i Korei Południowej będzie zasilany ogniwami paliwowymi.
W 2050 r. wodór zasili 400 milionów samochodów pasażerskich (25% ogólnej liczby), 5 milionów ciężarówek (30% ogólnej liczby) i ponad 15 milionów autobusów (25% ogólnej liczby).
newsroom.toyota.eu, materiały własne