Zgodnie z najnowszą analizą Boston Consulting Group, do 2025 r. udział samochodów zelektryfikowanych w rynku wzrośnie do 30%, zaś do 2030 r. – prawie 50%.
Sprzedaż pojazdów z napędem elektrycznym będzie rosnąć we względnie wolnym tempie do 2025 r.. po czym nastąpi moment przełomowy. BCE zakłada, że samochody z napędem spalinowym co najmniej do 2020 r. nadal będą odgrywać na rynku główną rolę, z uwagi na dużą popularność hybryd oraz wysokie koszty zakupu i użytkowania modeli w pełni elektrycznych.
Po 2025 r., dzięki obniżeniu cen, nastąpi gwałtowny wzrost popularności EV wśród klientów. Do 2030 r. rynkowy udział samochodów wyposażonych w wyłącznie silniki spalinowe spadnie z dzisiejszych 96% do ok. 50%. W Unii Europejskiej, z uwagi na zaostrzające się normy emisji spalin, udział pojazdów z jednostkami diesla obniży się z 48% w 2016 r. do 36% w 2020 r. i 12% w 2030 r. W 2021 r. maksymalny poziom emisji na Starym Kontynencie wyniesie 95 g/km, zaś w 2025 r. – 78 g/km.
Ponadto, spadek cen akumulatorów litowo-jonowych nastąpi szybciej, niż jeszcze do niedawna zakładano. Według BCG, koszt jednej kilowatogodziny w 2025 r. wyniesie od 80 do 105 dolarów, a do 2030 r. – od 70 do 90 dolarów (na podstawie rożnych szacunków w 2017 r. wynosi od 152 do 173 dolarów).
Tempo popularyzacji EV będzie różne w zależności od konkretnego regionu świata.Przykładowo w Chinach, z punktu widzenia potencjalnego użytkownika, samochody napędzane prądem są atrakcyjniejsze pod względem generowanych kosztów niż w Europie. Według analizy BCG, do 2030 r. udział pojazdów w pełni elektrycznych w rynku na Starym Kontynencie wyniesie 17%, zaś hybryd – 33%. Ze względu na niskie koszty paliwa, podobny trend będzie można zaobserwować w USA. W Stanach EV zdobędą przewagę wśród mniejszych samochodów, silnik spalinowy pozostanie głównym źródłem napędu pick-upów.
Hybrydy zdominują także rynek japoński z 53% udziałem do 2030 r.
Według BGC w 2030 r. udział samochodów benzynowych w światowym rynku wyniesie ok. 47%, diesli 5%, hybryd 34%, zaś pojazdów w pełni elektrycznych 14%. W Unii Europejskiej będzie to odpowiednio 32%, 12%, 33% i 22%, w USA 48%, 3%, 30% i 20%, natomiast w Chinach 55%, 1%, 28% i 17%. W Japonii udział samochodów spalinowych wyniesie 33%, diesli 2%, hybryd 53%, zaś pojazdów w pełni elektrycznych 12%.
Założona w 1963 r. Boston Consulting Group to międzynarodowa firma doradztwa strategicznego. Posiada ponad 90 oddziałów w 50 krajach na świecie.
bcg.com, materiały własne