Według analizy opublikowanej przez chiński bank inwestycyjny CITIC Securities, w drugiej połowie roku trend elektryfikacji w chińskim sektorze motoryzacyjnym będzie rozwijał się dynamicznie, co oznacza, że tegoroczna sprzedaż NEV może osiągnąć poziom 6 milionów sztuk. W perspektywie średnio i długoterminowej sprzedaż pojazdów elektrycznych również w Europie będzie szybko rosnąć. Bankowcy z Państwa Środka prognozują, że sprzedaż pojazdów elektrycznych w USA również przyspieszy i osiągnie odpowiednio 3 i 8 milionów sztuk do 2025 i 2030 roku.
W ubiegłym roku sprzedano na świecie ponad 6,6 mln pojazdów elektrycznych. W Chinach ta liczba przekroczyła 3 mln. Tymczasem pomimo pandemii oraz wojny w Ukrainie w tym roku rynek NEV w tym państwie nie zwalnia.
Podniesione prognozy
CITIC Securities podniósł swoje oczekiwania dotyczące sprzedaży nowych pojazdów energetycznych (NEV) w Chinach w tym roku, ponieważ wpływ Covid na łańcuch dostaw zanika, a moce produkcyjne producentów samochodów rosną. Zdaniem analityków sprzedaż NEV w Chinach wzrośnie do 6 mln sztuk w 2022 r. (wcześniej zakładano 5,5 mln), biorąc pod uwagę ciągłe uwalnianie podaży i popytu, a także utrzymujący się wysoki boom w sektorze.
Liczby zdają się to potwierdzać. Jak wynika z danych opublikowanych przez Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (CAAM) sprzedaż NEV w Chinach osiągnęła w czerwcu 596 000 sztuk, a produkcja wyniosła 590 000 sztuk, co jest rekordowym wynikiem. Od stycznia do czerwca produkcja i sprzedaż NEV w Chinach wyniosła odpowiednio 2,66 miliona sztuk i 2,6 miliona sztuk, co oznacza wzrost o 120% rok do roku, przy 21,6 procentowym udziale w rynku (według danych CAAM).
Ceny ropy stymulują rynek
CITIC Securities uważa, że znaczący wzrost sprzedaży NEV w Chinach w czerwcu był spowodowany efektem końca kwartału i uwolnieniem popytu po złagodzeniu sytuacji Covid. Z drugiej strony oczekuje się, że inne czynniki, w tym wysokie ceny ropy, będą nadal powodować, że zamówienia na pojazdy elektryczne pozostaną na wysokim poziomie.
Według chińskich analityków w 2022 r. główny czynnik napędzający wzrost chińskiego przemysłu NEV wynikał z subsydiów, dzięki czemu sektor przeszedł z fazy rozruchu do fazy wzrostu. W drugiej połowie roku „trend smart i elektryczny” będzie nadal ewoluował w przyspieszonym tempie, ponieważ modele premium staną się dostępne, a dotacje zmaleją, powodując, że klienci będą kupować pojazdy elektryczne (EV) wcześniej.
Europa i USA też ze wzrostami
CITIC Securities wspomniał również w o rynkach zagranicznych, informując, że europejska sprzedaż NEV wzrosła w czerwcu, przy nieznacznym wzroście wskaźników elektryfikacji. W czerwcu osiem krajów europejskich, w tym Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania, Niderlandy, Szwecja i Norwegia, sprzedało 180 000 pojazdów elektrycznych, co oznacza spadek o 9,80 procent rok do roku i o 20,77% więcej niż w maju.
Oczekuje się, że w perspektywie średnio i długoterminowej sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie będzie szybko rosnąć pod wpływem nowych, bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji dwutlenku węgla oraz uchwały zakazującej sprzedaży pojazdów napędzanych paliwem konwencjonalnym do 2035 roku.
Ponadto zaznaczono, że w Stanach Zjednoczonych proces elektryfikacji jeszcze bardziej przyspieszy, a sprzedaż pojazdów elektrycznych w USA osiągnie odpowiednio 3 i 8 milionów sztuk do 2025 i 2030 r., przy wskaźnikach udziału w rynku zbliżających się do 20 procent. i odpowiednio 50%
Źródło: na podstawie cnevpost.com , CITIC Securities, CAAM, własne