Rząd brytyjski zakończył dziś (14 czerwca 2022 r.) program dotacji na samochody typu plug-in (PHEV). Decyzję podjęto w związku z niezwykle udanym wdrożeniem programu wprowadzania na rynek samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii. Dzięki programowi udało się stworzyć dojrzały rynek pojazdów o bardzo niskiej emisji, pomagając zwiększyć sprzedaż w pełni elektrycznych samochodów z mniej niż 1000 w 2011 roku do prawie 100 000 w ciągu pierwszych 5 miesięcy 2022 roku.
1 na 6 nowych aut to elektryki
Pojazdy elektryczne i hybrydowe (EV) stanowią teraz ponad połowę wszystkich sprzedawanych nowych samochodów, a sprzedaż samochodów w pełni elektrycznych wzrosła w ubiegłym roku o 70%. Tym samym obecnie 1 na 6 nowych samochodów wjeżdżających na brytyjskie drogi to elektryk.
Rząd podkreślił, że dotacja na samochód typu plug-in była tymczasowa (finansowanie było zapowiedziane do 2022-23 roku). Jednak kolejne redukcje wielkości dotacji i liczby modeli, które obejmuje, miały niewielki wpływ na szybko przyspieszającą sprzedaż lub na stale rosnącą gamę produkowanych modeli.
Koncentracja na pełnych elektrykach
W związku z tym rząd postanowił skoncentrować się obecnie na finansowaniu głównych barier w przejściu na pojazdy elektryczne, w tym ładowania publicznego i wspierania zakupu „innych pojazdów” drogowych, w przypadku których przejście na elektryczne wymaga dalszego rozwoju.
Dlatego 300 milionów funtów w formie dotacji zostanie teraz przesunięte na rozszerzenie dotacji typu plug-in w celu zwiększenia sprzedaży taksówek PHEV, motocykli, samochodów dostawczych i ciężarowych oraz pojazdów przystosowanych do wózków inwalidzkich.
1,6 mld funtów na publiczną sieć ładowania
Zmiana punktu ciężkości pomoże również w ukierunkowaniu funduszy rządowych na rozbudowę publicznej sieci punktów ładowania, pomagając wyeliminować „niepokój o zasięg” i zapewnić, że przejście na transport bezemisyjny będzie łatwe i wygodne dla wszystkich kierowców w całej Wielkiej Brytanii. Rząd przeznaczył już 1,6 miliarda funtów na budowę publicznej sieci punktów ładowania w Wielkiej Brytanii.
Znaczne oszczędności w kosztach eksploatacji samochodów elektrycznych w porównaniu z odpowiednikami benzyny lub oleju napędowego, zdaniem Brytyjczyków mogą często przekraczać obecną wartość dotacji 1500 GBP. Dlatego kierowcy samochodów elektrycznych będą nadal korzystać z hojnych zachęt, w tym zerowego podatku drogowego i korzystnych stawek podatku od samochodów służbowych, dzięki którym mogą zaoszczędzić ponad 2000 funtów rocznie.
Rozsądne inwestowanie
– Rząd nadal inwestuje rekordowe kwoty w przejście na pojazdy elektryczne. Od 2020 roku wydano 2,5 miliarda funtów. Wyznaczyliśmy sobie niezwykle ambitne daty wycofywania nowych aut z silnikiem wysokoprężnych i benzynowym. Ale fundusze rządowe muszą być zawsze inwestowane tam, gdzie mają największy wpływ. Po pomyślnym uruchomieniu rynku samochodów elektrycznych, chcemy teraz wykorzystać dotacje hybryd, aby dopasować ten sukces do innych typów pojazdów, od taksówek po samochody dostawcze i wszystko pomiędzy – tłumaczył minister transportu Trudy Harrison.
W Wielkiej Brytanii wraz z miliardami inwestycji rządowych i przemysłowych, które są nadal wpompowywane w brytyjską rewolucję elektryczną, sprzedaż pojazdów elektrycznych gwałtownie rośnie.
Ponad 500 000 elektryków ze wsparciem
– Nadal jesteśmy liderem w zakresie dekarbonizacji transportu, wciąż stosując hojne zachęty rządowe, jednocześnie tworząc miejsca pracy dla wysoko wykwalifikowanych pracowników i czystsze powietrze w całej Wielkiej Brytanii – dodał minister Harrison.
Działania rządu mające na celu wsparcie upowszechnienia samochodów elektrycznych w ciągu ostatniej dekady pomogły przekroczyć prognozy dotyczące samochodów elektrycznych. W marcu 2022 roku zarejestrowano 39 000 nowych pojazdów elektrycznych. To więcej niż w całym 2019 r. Od momentu wprowadzenia w 2011 r. rządowych dotacji na samochód BEV wydano 1,4 miliarda funtów na wsparcie zakupu prawie pół miliona pojazdów elektrycznych.
Od 2020 r. rząd Wielkiej Brytanii przeznaczył 2,5 miliarda funtów na dotacje na pojazdy typu plug-in, infrastrukturę i szersze przejście na pojazdy elektryczne. Branża jest obecnie dużo atrakcyjniejsza dla potencjalnego chętnego na zakup BEV. Poza rozbudową sieci ładowania licznymi zachętami rozszerzono ofertę bardziej przystępnych cenowo samochodów o zerowej emisji. Łącznie 24 modele są obecnie wycenione poniżej 32 000 funtów.
Źródło: na podstawie gov.uk, fot. Vauxhall