bmz-group.com, materiały własne
Na targach Busworld 2017, odbywających się w dniach 20-25 października w belgijskim Kortrijk, zadebiutował pierwszy dwupiętrowy, elektryczny autobus hiszpańskiej firmy UNVI.
W pojeździe zostały zamontowane 3 baterie litowo-jonowe o pojemności 58,1 kWh każda. Ich prawidłowe funkcjonowanie jest możliwe dzięki zainstalowanemu układowi Master BMS (Battery Management System) firmy BMZ Poland. System pozwala połączyć baterie o różnym stopniu naładowania w jeden układ. Podłączenie równoległe wszystkich baterii mogłoby skutkować wytworzeniem się prądów wyrównawczych, co w efekcie doprowadziłoby do ich uszkodzenia.
Jak powiedział Tomasz Ciszek, Kierownik Projektu z BMZ Poland:
„Ogromną zaletą zastosowanego układu bateryjnego jest to, że może on być szybko serwisowany bez potrzeby demontażu baterii. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom możliwy jest serwis podstawowych komponentów takich jak spalony bezpiecznik, uszkodzony stycznik czy układ zabezpieczeń”.
Układ Master BMS oblicza w czasie rzeczywistym maksymalne dozwolone prądy ładowania oraz rozładowania, uwzględniając rozpływ prądów do poszczególnych baterii. Oblicza także procentową pojemność zestawu bateryjnego, udostępnia informację o pozostałym zasięgu autobusu i szacunkowym czasie wymaganym do pełnego naładowania.
Targi Busworld Kortrijk to najstarsza i najbardziej znana wystawa autobusowa i autokarowa, która od 1971 roku odbywa się co dwa lata w belgijskim Kortrijk. Od 2001 roku Busworld International jest organizowany także w 5 innych miastach na wszystkich kontynentach.