Dagab, firma wspierająca Axfood, rozszerza flotę do codziennego transportu żywności o pojazdy elektryczne. Obecnie Dagab wykorzystuje w Sztokholmie zarówno pojazdy w pełni elektryczne, jak i hybrydy. 64-tonowy pojazd elektryczny Scania od jesieni zostanie dodatkowo wykorzystany w regionie Göteborga.
Od kilku lat Scania i Dagab ściśle współpracują w celu stworzenia floty wolnej od paliw kopalnych. W 2021 r. Dagab został w Szwecji pionierem, włączając do swoich działań elektryczny pojazd ciężarowy Scania. Obecnie to partnerstwo zostaje rozszerzone o pierwszy tego typu 64-tonowy elektryczny pojazd ciężarowy do transportu żywności, który rozpocznie pracę w Göteborgu. To inteligentne rozwiązanie Scania do zelektryfikowanego transportu chłodzonej i mrożonej żywności.
Kluczem szybkie ładowanie
Infrastruktura ładowania to kluczowy element w ciężkim transporcie, dlatego także w tym obszarze Scania i Dagab ściśle ze sobą współpracują. Nowy pojazd będzie zasilany zieloną energią elektryczną. Dzięki planowaniu i szybkiemu ładowaniu, będzie eksploatowany bardziej intensywnie niż inne pojazdy z floty firmy, przez co najmniej dwie zmiany dziennie. Zwiększy to jakość i efektywność dostaw i oznacza znaczne zmniejszenie wpływu na środowisko na trasie 300-450 km dziennie. W przypadku trzeciej zmiany wpływ na klimat może być jeszcze mniejszy.
Konieczne szybsze działania
– Elektryfikacja transportu to złożony proces. Technologia i pojazdy elektryczne są dostępne, ale konieczne będzie podjęcie szerszych i bardziej intensywnych działań, aby opracować rozwiązania dla inteligentnych miast w obszarze infrastruktury ładowania. W Scania dążymy do umożliwienia większej liczbie firm podążania drogą, którą wybrała firma Dagab – powiedział Fredrik Allard, dyrektor ds. e-mobilności w Scania.
Mocniejsze komponenty
Ciężki transport elektryczny i transport schłodzonej żywności to wyzwanie jeśli chodzi o technologię. Wymaga kompatybilnych interfejsów między gniazdami zasilania do kontroli temperatury i inteligentnej integracji, aby zminimalizować zużycie energii zarówno pojazdu, jak i naczepy. W związku z tym, aby sprostać tym zadaniom, pojazd ma mocniejsze komponenty niż pojazdy elektryczne, które Scania oferuje obecnie w produkcji seryjnej.
– Zapewnienie transportu żywności wolnego od paliw kopalnych jest konieczne, aby zmniejszyć wpływ naszych pojazdów na środowisko. Wykorzystując pojazd elektryczny tej wielkości, widocznie zmniejszamy nasze emisje. To kolejny krok w kierunku transportu całkowicie wolnego od paliw kopalnych oraz bezemisyjnych operacji transportowych najpóźniej do 2030 r. – powiedziała Helena Blom, manager ds. transportu w Dagab.
Pojazd elektryczny Scania zostanie włączony do operacji transportowych firmy na jesieni 2022 roku.
– Mamy nadzieję, że pokażemy go na targach pojazdów ciężarowych w Elmia pod koniec sierpnia – mówi Krister Kjellström, manager ds. floty w Dagab.
Źródło: na podstawie Scania Polska