Producent z Bolechowa poinformował, że włoski przewoźnik ATM Milano ponownie zamówił autobusy elektryczne od firmy, realizując kolejną transzę umowy ramowej na 250 pojazdów. Pierwsze dwie partie, łącznie 140 elektrycznych Urbino, zostały już przez Solarisa dostarczone do klienta. Teraz włoski przewoźnik domówił 75 sztuk Urbino 12 electric, które zgodnie z kontraktem trafią na mediolańskie ulice w drugiej połowie 2022 roku.
Mega kontrakt
Umowa ramowa na dostawę łącznie do 250 autobusów elektrycznych dla ATM Milano to jeden z największych kontraktów na dostawy pojazdów elektrycznych, wygranych do tej pory przez firmę z Wielkopolski. Sukcesywna realizacja tego przetargu stanowi potwierdzenie wcześniejszych deklaracji mediolańskiego przewoźnika, zgodnie z którymi planuje on do końca 2030 roku całkowicie zrezygnować z autobusów z napędem konwencjonalnym. Razem z już dostarczonymi 40 Urbino electric, które ATM Milano zakupiło w 2019 roku, oraz 100 Urbino electric, zamówionymi rok później, daje to łącznie 215 autobusów. Zakontraktowane w tym roku pojazdy producent dostarczy do klienta w drugiej połowie 2022 roku.
– Możliwość dostarczania nowoczesnych autobusów bateryjnych, do tego szczególnie wymagającego klienta, jakim jest ATM Milan, jest dla nas powodem do dumy i satysfakcji. To także dla nas duże zobowiązanie wobec pasażerów korzystających z transportu publicznego w Mediolanie – powiedział Alberto Fiore, Dyrektor Generalny Solaris Italia.
Pojemne baterie
12-metrowe elektryczne Urbino zostaną wyposażone w baterie Solaris High Energyo łącznej pojemności nominalnej prawie 400 kWh, i będą ładowane poprzez tzw. pantograf odwrócony. Jednostką napędową autobusów będzie oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi. Klimatyzowane przestrzenne wnętrza elektrycznych Urbino pomieszczą 75 osób. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, m.in. dzięki funkcjonalnej przestrzeni dla wózków inwalidzkich. Dodatkowo, autobusy zostaną wzbogacone o szereg rozwiązań – ładowarki urządzeń mobilnych USB, system informacji pasażerskiej czy monitoring, które nie tylko zwiększą przyjemność jazdy, ale i bezpieczeństwo. Kierowcy będą mieli dostęp do wielu innowacyjnych rozwiązań. Wśród nich znajdzie się Mobileye Shield+, system ostrzegający – zarówno akustycznie, jak i wizualnie – przed obiektami znajdującymi się w tzw. martwym polu widzenia kierowcy.
Mediolan się elektryfikuje
Współpraca Solarisa i ATM Milano rozpoczęła się w 2014 roku. Od tego czasu z fabryki w Bolechowie do Mediolanu wyjechało ponad 300 pojazdów, z czego prawie 200 stanowiły trolejbusy i autobusy elektryczne. W listopadzie ubiegłego roku przewoźnik podpisał z firmą Solaris kolejne zamówienie na bezemisyjne pojazdy – 50 egzemplarzy przegubowych trolejbusów, Trollino 18.
Źródło: na podstawie Solaris