solarisbus.com, materiały własne
Podczas konferencji prasowej, odbywającej się w przeddzień startu największych autobusowych targów w Europie – Busworld 2017, firma Solaris zaprezentowała m.in. pojazdy nisko- i bezemisyjne: premierowe Urbino 18 electric oraz dwunastometrowe Urbino z szeregowym napędem hybrydowym.
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, „kierunek e-mobilność” jest w ostatnich latach kluczowym obszarem rozwoju spółki z Bolechowa. Do połowy 2017 r. firma sprzedała blisko 200 autobusów napędzanych energią elektryczną.
Tegoroczne targi Busworld w Kortrijk były miejscem oficjalnej premiery Solarisa Urbino 18 electric nowej generacji. Produkt ten bazuje na rozwiązaniach konstrukcyjnych rodziny niskopodłogowych autobusów miejskich Urbino, która swoją premierę miała w roku 2014.
Nowy Urbino 18 electric wyposażony jest w silnik trakcyjny o mocy 240 kW. Magazyny energii stanowią baterie typu Solaris High Energy o pojemności 240 kWh. Ładowanie może odbywać się na dwa sposoby: poprzez złącze typu plug-in lub z zamontowanego na dachu pojazdu pantografu. Podczas targów zaprezentowano także urządzenia do ładowania baterii polskich firm Ekoenergetyka oraz Medcom.
Dzięki niższej masie własnej pojazdu i dobrej dystrybucji nacisków na osie, pojemność pasażerska zaprezentowanego egzemplarza wynosi 140 miejsc. Jeszcze przed targami Busworld pierwsze egzemplarze tego modelu trafiły do przewoźników. Jednym z nich jest MPK Kraków, gdzie latem tego roku Solaris dostarczył łącznie 20 elektrobusów. Siedemnaście w wersji dwunastometrowej i trzy w wersji przegubowej.
Podczas targów Solaris zaprezentował też model Urbino 12 z szeregowym napędem hybrydowym. Dostawcą jednostki napędowej HybriDrive jest amerykański producent BAE Systems. Silnik elektryczny zasilany jest w tym przypadku energią elektryczną z magazynu energii, ładowanego z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym marki Cummins o pojemności 4,5 litra i mocy 210 KM.
W nowym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferuje funkcję zero emission, upodabniającą pojazd do autobusów elektrycznych. Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go, silnik spalinowy całkowicie wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniu energii w superkondensatorach. Oprócz tego w pojeździe zamontowano urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomienie funkcji Arrive-and-Go. System ten wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. To ekologiczne rozwiązanie, według przeprowadzonych testów, jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala również na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast.
W najnowszej ofercie Solarisa od niedawna znajduje się także osiemnastometrowa wersja autobusu hybrydowego z systemem szeregowym BAE. Pojazd wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik firmy Cummins ISB6,7 o pojemności 6,7 l i mocy 300 KM i asynchroniczny silnik centralny o mocy maksymalnej 200 kW.
Prezentowany na targach Urbino 12 Hybrid posiada możliwość odzyskania podczas hamowania energii kinetycznej. Ta z kolei zostaje później zamieniana w energię elektryczną i w tej postaci jest gromadzona w magazynie energii – superkondensatorach o pojemności 0,82 kWh.