Według ostatniego badania przeprowadzonego przez RaportLinker, rynek infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w 2021 roku przekroczył wartość 8,8 mld USD. Analitycy przewidują, że w 2028 roku będzie on wyceniany już na 23,4 mld USD. Oczekuje się ponadto, że w latach 2021-2028 CAGR (Compound Annual Growth Rate) – wskaźnik rocznego wzrostu w tym sektorze wyniesie 15 %. Amerykańska pracownia przewiduje, że do 2028 roku Ameryka Północna będzie liderem światowego rynku pod względem wzrostu i rozwoju sieci ładowania.
Amerykańska pracownia ReportLinker przedstawiła wyniki raportu „Prognoza rynku infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych do 2028 r. – Wpływ COVID-19 i globalna analiza (…) rynku”. Według analityków branża pojazdów elektrycznych szybko rozwija się na całym świecie, szczególnie w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Analitycy w swoi raporcie skupili się właśnie na tych dwóch regionach (Ameryka Północna, Azja).
Chiny i USA wspierają infrastrukturę
Rozwój stacji ładowania samochodów jest wspierany przez programy rządowe w wielu krajach objętych badaniem. Inwestycje związane z budową stacji szybkiego ładowania została zatwierdzona m. in. przez rząd Chin w przepisach krajowych. Podobnie zareagował na rozwój rynku emobility rząd USA , którego wsparcie odgrywa ważną rolę w rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych. Amerykanie stworzyli pakiet regulacji finansując jednocześnie rozwój sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Analitycy zwrócili jednak uwagę, że w kilku krajach/regionach istnieje bardzo niewiele komercyjnych stacji ładowania, co zmusza konsumentów do polegania na opcjach ładowania dostępnych w ich biurach i domach.
Inwestycje na dużą skalę stymulowane prze rynek Chin
Przewiduje się, że budowa infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych na dużą skalę w Chinach, rosnące zapotrzebowanie na niedrogie pojazdy elektryczne do codziennego użytku oraz rządy promujące pojazdy elektryczne, mają napędzać rynek Azji i Pacyfiku. Szybko rozwijająca się gospodarka Chin będzie stymulować rozpowszechnianie się zaawansowanych technologii w celu pobudzenia elektryfikacji w okresie objętym prognozą.
Do 2020 roku Państwo Środka przeznaczyło około 2,4 mld USD na rozwój infrastruktury ładowania. W nadchodzących latach Japonia i Korea Południowa ogłosiły plany znacznego zwiększenia liczby stacji ładowania pojazdów elektrycznych w swoich krajach.
Ameryka liderem sieci
Oczekuje się, że do 2028 roku Ameryka Północna będzie liderem światowego rynku pod względem wzrostu i rozwoju sieci ładowania. Ma to wynikać m. in z tego, że rynek w Ameryce Północnej będzie się rozwijał ze względu na zielone regulacje rządowe dotyczące emisji z samochodów, szybki wskaźnik akceptacji nowych technologii oraz znaczne inwestycje w innowacje produktowe.
Jeśli chodzi o skutki pandemii, to początek COVID-19 w 2020 r. doprowadził do spowolnienia w branży motoryzacyjnej i rozwoju jej infrastruktury na całym świecie.
Z drugiej strony pandemia przyspieszyła zapotrzebowanie na bezemisyjną mobilność, zwłaszcza w regionach rozwiniętych. Według szacunków IEA, globalna sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła do ponad 3 milionów, osiągając udział w rynku przekraczający 4%.
Ekosystem ładowania
Warto zauważyć, że sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o 160% w pierwszej połowie 2021 r. w porównaniu z 2020 r., co stanowi 26% łącznej nowej sprzedaży na światowym rynku motoryzacyjnym. Koncerny coraz chętniej wdrażają inteligentne rozwiązania w zakresie ładowania w różnych krajach, aby stworzyć wspierający elektryki ekosystem. Na przykład w okresie pandemii 2020-2021 firmy zajmujące się infrastrukturą ładowania EV, takie jak m. in. EVBox i Tritium, pozyskały kilku znaczących inwestorów i mocno skoncentrowały się na badaniach i rozwoju inteligentnych rozwiązań infrastruktury ładowania EV.
Źródło: na podstawie reportlinker.com