Koreański producent poinformował o kluczowych celach, które zamierza osiągnąć na drodze do przekształcenia się w dostawcę rozwiązań z zakresu zrównoważonej mobilności. W 2030 roku marka chce osiągnąć roczną sprzedaż na świecie na poziomie 4 milionów samochodów, z czego 1,2 miliona egzemplarzy stanowić mają auta w pełni elektryczne. Do 2027 roku marka zamierza mieć w ofercie gamę 14 modeli typu BEV. W tym roku do klientów ma trafić ponad 3,1 mln egzemplarzy Kia z czego 160 tys. mają stanowić auta BEV.
Kia zaprezentowała strategiczne cele. Najważniejsze z nich dotyczą objęcia do 2030 roku pozycji lidera w dziedzinie zrównoważonej mobilności. Plan działania opiera się na strategii „Plan S” zaprezentowanej po raz pierwszy w 2020 roku. Teraz producent ujawnił dalsze szczegóły dotyczące tego, w jaki sposób zamierza osiągnąć pozycję światowego lidera z zakresu zrównoważonej mobilności.
Cztery cele
Koncern ogłosił kluczowe cele biznesowe, które zamierza osiągnąć do 2030 roku. Obejmują one m.in. przyspieszenie przejścia na samochody elektryczne i osiągnięcie rocznej sprzedaży 1,2 miliona aut typu BEV, sprzedaż 4 mln samochodów rocznie, w tym ponad 2 mln aut przyjaznych środowisku, rozszerzenie oferty samochodów połączonych z siecią i wprowadzenie technologii autonomicznej jazdy we wszystkich nowych.
Dynamiczna transformacja
– Kia przechodzi transformację na pełną skalę. Obejmuje ona nie tylko zmianę logo, modeli i designu, ale również strategii i wizji firmy. Aby ją zrealizować i stać się dostawcą rozwiązań z zakresu zrównoważonej mobilności, skoncentrujemy się na przyspieszeniu przejścia na przyszłe modele biznesowe. W naszym podejściu do biznesu staniemy się jeszcze bardziej zorientowani na klienta i będziemy prowadzić dynamiczną transformację, jednocześnie zachowując solidne operacje biznesowe – powiedział Ho Sung Song, Prezes i Dyrektor Generalny Kia Corporation.
Połowa przyjazna środowisku
Począwszy od celu sprzedaży na poziomie 3,15 miliona samochodów rocznie w 2022 roku, koreański producent zamierza kontynuować wzrost ilościowy. Celem jest osiągnięcie sprzedaży 4 milionów aut rocznie w 2030 roku, co stanowi jej 27-procentowy wzrost w stosunku do wyniku, który firma założyła na 2022 rok. W ramach wzrostu ilościowego marka zwiększy również sprzedaż samochodów przyjaznych środowisku (w tym modeli typu BEV, hybrydowych typu plug-in (PHEV) i hybrydowych (HEV)). Producent chce zwiększyć udział samochodów przyjaznych środowisku w sprzedaży na świecie z 17 procent w 2022 roku do 52 procent w 2030 roku. Na głównych rynkach o surowych przepisach dotyczących ochrony środowiska i rosnącym popycie na auta elektryczne, jak Korea, Ameryka Północna, Europa i Chiny, do 2030 roku Kia planuje zwiększyć udział w sprzedaży samochodów przyjaznych środowisku nawet do 78 procent.
14 modeli BEV w gamie
Producent przyspiesza przejście na samochody elektryczne. Marka planuje rozszerzyć gamę modeli typu BEV. Począwszy od 2023 roku, firma planuje wprowadzać na rynek co najmniej dwa modele typu BEV rocznie i do 2027 roku mieć w gamie aż 14 samochodów elektrycznych. W porównaniu z poprzednim planem, który zakładał 11 modeli do 2026 roku, Producent planuje powiększyć gamę o dwa elektryczne pick-upy oraz o podstawowy model typu BEV. Na 2023 rok zapowiedziano premierę dużego SUV-a EV9 (zdjęcie powyżej) – flagowca marki o zasięgu 540 km.
Znacznie powyżej celu
Dzięki nowym modelom, takim jak wspomniany EV9 firma chce zwiększyć sprzedaż samochodów typu BEV. Zaczynając od 160.000 sprzedanych egzemplarzy w tym roku, Kia zamierza sprzedać 807.000 sztuk w 2026 roku i 1,2 miliona w 2030 roku, co stanowi 36-procentowy wzrost w stosunku do celu, który ogłoszono podczas zeszłorocznego „CEO Investor Day”. Kia zakłada, że w 2030 roku ponad 80 procent sprzedaży samochodów typu BEV będzie pochodziło z Korei, Ameryki Północnej, Europy i Chin, przy czym auta elektryczne będą miały 45 procent udziału w sprzedaży Kia na głównych rynkach.
Akumulatorowy outsourcing
Producent chce zaplanować podaż i popyt na akumulatory oraz unowocześnić ich technologię. Oczekuje się, że popyt wzrośnie znacznie – z 13 GWh teraz do 119 GWh w 2030 roku, co jest związane ze zwiększoną sprzedażą samochodów elektrycznych. Kia planuje dostarczać akumulatory z indonezyjskiej spółki joint venture, która zajmuje się ogniwami akumulatorowymi i jednocześnie opracowuje system podaży i popytu na akumulatory poprzez outsourcing do globalnych firm, które zajmują się akumulatorami. Dodatkowo, do 2030 roku firma planuje zwiększyć gęstość energii przechowywanej w akumulatorach o 50 procent i obniżyć całkowity ich koszt o 40 procent, co wpłynie na zwiększenie zarówno ich wydajności, jak i na konkurencyjność cenową.
Źródło: na podstawie Kia