Parlament Europejski (PE) chciałby wyznaczyć bardziej ambitne cele w zakresie ochrony środowiska. Posłowie zwrócili uwagę na to by baterie, które są wykorzystywane m. in. w samochodach elektrycznych „były bardziej zrównoważone i łatwiejsze do wymiany”. Zwiększony ma być nacisk na recycling i wysokie standardy w całym łańcuchu wartości.
Parlament Europejki poinformował, ze chciałby zacząć cykl negocjacji z rządami państw unijnych w sprawie ostatecznego kształtu nowych przepisów regulujących cały cykl życia baterii elektrycznych. Zarówno tych wykorzystywanych w samochodach elektrycznych jak i smartfonach.
Kluczowa rola w przejściu na GOZ
Podczas ubiegłotygodniowej debaty posłowie podkreślili kluczową rolę, jaką baterie odgrywają w przejściu na gospodarkę o obiegu zamkniętym i neutralność klimatyczną. Zwrócono także uwagę na konkurencyjność technologii i produktów unijnych oraz na strategiczne znaczenie jak jest bez wątpienia „mocny i niezawodny” autonomiczny łańcuch dostaw. Projekt ustawy został przyjęty w ostatni czwartek 584 głosami za, 67 przeciw i 40 wstrzymujących się.
Posłowie do PE zapowiadają, że nadszedł czas na gruntowny przegląd obecnego ustawodawstwa. Chodzi o uwzględnienia błyskawiczne rozwoju technologicznego i innowacyjności jaka ma miejsce m. in. w segmencie elektromobilności.
Wymienne baterie
Wśród przedstawionych propozycji znalazło się zaostrzone wymagań dotyczące zrównoważonego rozwoju, wydajności i etykietowania, w tym wprowadzenie nowej kategorii „akumulatorów do „lekkich środków transportu” (LMT)”, takich jak skutery elektryczne i rowery. PE chciałby wprowadzić także przepisy dotyczące deklaracji i etykiet dotyczących śladu węglowego. Do 2024 r. przenośne baterie w urządzeniach takich jak smartfony i baterie do LMT musiałby być zaprojektowane tak, aby konsumenci i niezależni operatorzy mogli łatwo i bezpiecznie je samodzielnie wyjmować.
Ponadto zgodnie z przyjętym stanowiskiem producenci powinni zagwarantować, aby łańcuch dostaw baterii był w „pełni zgodny z prawami człowieka”. Mają m. in. dywersyfikować dostawy zwracając uwagę i eliminować ryzyko związane z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i obrotem surowcami, które często są skoncentrowane w jednym lub kilku krajach.
Poziomy odzysku określone
W sprawozdaniu określono również minimalne poziomy odzyskanego kobaltu, ołowiu, litu i niklu z odpadów do ponownego wykorzystania w nowych bateriach oraz bardziej rygorystyczne cele w zakresie zbierania baterii przenośnych.
– Po raz pierwszy w prawodawstwie europejskim rozporządzenie dotyczące baterii określa całościowy zestaw zasad regulujących cały cykl życia produktu, od fazy projektowania do końca życia. Stwarza to nowe podejście do zwiększenia obiegu zamkniętego baterii i wprowadza nowe standardy zrównoważonego rozwoju, które powinny stać się punktem odniesienia dla całego światowego rynku baterii. Baterie to kluczowa technologia wspierająca zrównoważoną mobilność i przechowywanie energii odnawialnej. Aby osiągnąć cele Zielonego Ładu i przyciągnąć inwestycje, współprawodawcy muszą szybko przyjąć jasne i ambitne przepisy i harmonogramy – powiedziała posłanka sprawozdawczyni Simona Bonafè (S&D, IT).
Przypomnijmy, że w grudniu 2020 r. komisja przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie baterii i zużytych baterii. Celem wniosku jest wzmocnienie funkcjonowania rynku wewnętrznego, promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym oraz zmniejszenie wpływu na środowisko i społeczeństwo na wszystkich etapach cyklu życia baterii. Inicjatywa jest ściśle powiązana z Europejskim Zielonym Ładem, planem działania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym i nową strategią przemysłową.
Źródło: na podstawie europarl.europa.eu