Kolejni polscy operatorzy dołączyli do specjalnie zaprojektowanej platformy Last Mile Solutions (LMS), umożliwiającej zarządzanie stacjami ładowania producentów kompatybilnych z protokołem OCPP 1.5-2.0. Obecnie system obsługuje 6 platform w Polsce m.in. Lotos Niebieski Szlak, Eonic, Total Energies, Elzab czy TSG Polska i jest dopasowany do każdego modelu biznesowego. Mogą z niego korzystać zarówno użytkownicy końcowi, zarządcy sieci, wspólnoty mieszkaniowe, jednostki administracyjne czy organizacje rozwijających się komercyjnie usług ładowania.
Ponad 70 tysięcy stacji ładowania w Europie. Ponad 22 miliony transakcji ładowania. 85 niezależnych operatorów CPO. To tylko niektóre z danych wykorzystywania platformy Last Mile Solutions, która integruje 75 modeli stacji ładowania różnych producentów. Kolejnym milowym krokiem twórców tego systemu, jest zrzeszenie kolejnych polskich operatorów oraz poszerzenie możliwości samego systemu.
– Obecnie system obsługuje 6 platform w Polsce, w tym takie platformy jak Lotos Niebieski Szlak, Eonic, Total Energies, Elzab, TSG Polska, Ecotap. W ramach tych platform posiadamy około 40 zarejestrowanych mniejszych operatorów, obsługujemy około 300 stacji ładowania. Od 2018 roku system obsłużył 72 000 sesji ładowania – powiedziała Katarzyna Ciarkowska, Country Director Poland w Last Mile Solutions.
Platforma zrzeszająca Europę
Inteligentne rozwiązania zarządzania stanowią podstawę rozwoju rynku e-mobility. Platforma Last Mile Solutions jest tego najlepszym przykładem. Od założenia firmy w 1997 roku oraz opracowania produktu, udało się zrzeszyć 85 niezależnych operatorów PCO/eMSP w dwudziestu krajach rynku europejskiego, spersonalizować 35 mobilnych aplikacji i udostępnić użytkownikom ponad 70 tysięcy punktów ładowania w systemie oraz 200 tysięcy punktów ładowania w roamingu. W efekcie wydano niemal pół miliona kart ładowania i obsłużono ponad 22 miliony transakcji od 2010 roku. W godzinach szczytu obsługiwanych jest nawet do 20 tysięcy transakcji jednocześnie. To jednak nie jest szczyt ambicji firmy.
– W planie mamy ciągłe rozszerzanie bazy operatorów i liczby stacji ładowania, połączenie platform na poziomie walutowym, wprowadzenie dodatkowych opcji i narzędzi dla operatorów związanych z wzajemnymi rozliczeniami, pełną integrację z nawigacją Sygic, integrację ze stacjami ładowania obsługującymi karty płatnicze czy rozbudowę możliwości obsługi funkcjonalności Smart Charging w zależności od różnych parametrów oraz pełna obsługa flot samochodowych – dodała Katarzyna Ciarkowska.
Platforma dostosowana do przepisów
Opisywana platforma stanowi największy niezależny system do zarządzania i rozliczania stacjami ładowania. Jej dużą zaletą – z punktu widzenia Polski – jest dostosowanie do krajowych przepisów prawnych i Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Oferuje klientom narzędzia do pełnienia funkcji operatora stacji oraz dostawcy usług ładowania pod własnym szyldem. Oznacza to, że z rozwiązania mogą skorzystać klienci, którzy postanowią zawrzeć umowę na obsługę swojej stacji w jednej z platform lub stworzyć własną platformę, a następnie przez nią obsługiwać swoje stacje ładowania, a także oferować taką usługę kolejnym klientom.
Należy też dodać, że moduł obsługujący rozliczenia flotowe, pozwala na łatwe i zautomatyzowane rozliczanie klientów posiadających floty samochodowe czy pojazdy służbowe oraz realizację zwrotów za ładowanie aut służbowych w domu. Moduł roamingowy pozwala na udostępnienie stacji ładowania klientom należącym do systemów korzystających z Hubject, największej sieci eRoamingowej dla e-mobilności na świecie. Jest to tylko jedna z opcji współpracy. W zależności od wybranego modelu współpracy, obowiązują różne rozliczenia pomiędzy operatorem a systemem jak np. warianty abonamentowe, transakcyjne, jednorazowe, jak też różne możliwości generowania przychodów z tytułu ładowania, świadczenia usługi czy marży na sprzedaży energii.
Rola operatora
Wśród zalet platformy można wymienić tę najistotniejszą. Otóż jest to proste narzędzie do wypełniania roli operatora i/lub dostawcy usługi ładowania. Ponadto daje możliwość zdalnego, technicznego zarządzania stacjami ładowania w infrastrukturze czy bieżący dostęp do danych i statystyk z podziałem na konkretne punkty. Nie zabrakło też helpdesku świadczonego dla operatorów oraz użytkowników końcowych w trybie 24/7, obsługi stacji z terminalem płatniczym, funkcjonuje rozbudowany roaming oraz elastyczność dostarczanych rozwiązań.
Z kolei dla użytkownika istotnym faktem jest to, że stacje operatora są widoczne i dostępne w aplikacjach w połączeniu ze wszystkimi innymi operatorami i dają możliwość automatycznego rozliczania użytkowników końcowych w ramach różnych metod płatności. W tym rozróżnia się wystawianie faktur z poleceniem przelewu, płatności kartą kredytową lub płatniczą, przelewami PayPal, a w niedalekiej przyszłości również za pośrednictwem, popularnego m.in. w Polsce, BLIKa.
Rozwiązanie pokładowe
Last Mile Solutions to nie tylko platforma, ale też realne i mobilne rozwiązanie dla każdego odbiorcy. Poczynając od operatora po użytkownika. Jest to na tyle wygodne, że w pojazdach elektrycznych stanowi ona podstawowe wyposażenie. – Opracowana przed Digital Charging Solutions, aplikacja ma dostęp do stacji ładowania, zarejestrowanych w naszych platformach poprzez połączenie roamingowe – podkreśla Ciarkowska. Dodaje również, że w planach jest wprowadzenie dostępnych stacji we wszystkich możliwych systemach roamingowych.
Maciej Gis