media.volvo.pl, materiały własne
Polestar, który w ramach Grupy Volvo stał się samodzielną marką, zaprezentował swój pierwszy model: Polestar 1.
Samochód to dwudrzwiowa hybryda z układem siedzeń 2+2, rozwijająca 600 KM mocy i 1000 Nm momentu obrotowego. Przy wykorzystaniu wyłącznie napędu elektrycznego pojazd może przejechać 150 km. Nowy model trafi do produkcji seryjnej w połowie 2019 r. Rocznie powstawać będzie nie więcej niż 500 sztuk tego samochodu.
Jak powiedział kierujący marką Polestar Thomas Ingenlath:
„Polestar 1 to pierwszy model, który na masce ma tylko logo Polestar. To piękne auto klasy GT pełne najnowocześniejszych technologii. Trudno wymarzyć sobie lepszy samochód na start nowej marki. Wszystkie nasze modele w przyszłości będą samochodami w pełni elektrycznymi. Mają one mieć doskonałe osiągi określając tym samym charakter naszej nowej, oddzielnej marki”.
Polestar 1 będzie dostępny wyłącznie w abonamencie, który w ramach miesięcznej opłaty zawiera takie elementy jak ubezpieczenie, serwis, usługi consierge, car sharing, czy wypożyczanie innych modeli aut.
Nowe coupe bazuje na płycie podłogowej SPA, zmodyfikowanej przez inżynierów Polestar. Samochód mierzy 4,5 m długości, czyli jest krótszy o 65 cm od najdłuższej odmiany Volvo S90, opartej na tej samej platformie. W celu uzyskania odpowiednich, sportowych proporcji nadwozia, zmniejszono rozstaw osi o 32 cm i skrócono tył o 20 cm.
W samochodzie zastosowano dwa silniki elektryczne napędzające każde z tylnych kół, połączone przekładnią planetarną. Generują one moc 218 KM, którą dodatkowo zwiększa zintegrowany moduł spełniający rolę rozrusznika i odzyskiwania mocy.
Pojazd dysponuje trybem performance, w którym silnik spalinowy napędza koła przednie, a tylne koła są napędzane przez dwa silniki elektryczne. Jednostka spalinowa to zmodyfikowany czterocylindrowy silnik Drive-E.
W konstrukcji zawieszenia inżynierowie Polestar wykorzystali wszystkie zebrane dotąd doświadczenia z budowy zarówno samochodów sportowych, jak i drogowych. Nowy pojazd, jako pierwszy model na świecie, dysponuje zawieszeniem Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi).
Każdy amortyzator pojazdu wyposażony jest w elektroniczny zawór, który reaguje na rodzaj nawierzchni, czy styl jazdy kierowcy. Czas jego reakcji wynosi jedynie 2 ms. W ułamku sekundy zmieniona zostaje charakterystyka pracy zawieszenia w zależności od bieżących potrzeb. Kierowca może też dokonywać własnych ustawień, w zależności od preferencji.
Układ hamulcowy dostarczyła firma Akebono. Sześciotłoczkowe zaciski osadzono na tarczach hamulcowych o średnicy 400 mm. Rozkład masy (przód/tył) wynosi 48:52.
Zastosowanie dwóch odrębnych silników elektrycznych połączonych przekładnią planetarną, które napędzają każde z tylnych kół sprawia, że w zakrętach korygowanie prędkości obrotowej tylnych kół może obywać się nie za pomocą układu hamulcowego, lecz właśnie za pośrednictwem tych silników.
Polestar 1 jest także pierwszym samochodem w grupie, którego nadwozie w większości wykonane jest z włókna węglowego. Materiał ten pozwala na redukcję wagi o 230 kg. Drugą bardzo ważną cechą jest zwiększenie sztywności nadwozia o 45% w stosunku do tradycyjnych materiałów, z 22 Nmm-2 do 32 Nmm-2 . Po trzecie, dzięki zastosowaniu włókna węglowego, maksymalnie obniżono środek ciężkości pojazdu, co przekłada się na lepsze właściwości jezdne.
Wszystkie prezentowane w przyszłości samochody Polestar będą w pełni elektryczne. Produkcja modelu Polestar 2 rozpocznie się w późniejszym terminie w 2019 r. Będzie to pierwszy, w pełni elektryczny model w Grupie Volvo Car. Polestar 2 to pojazd średniej wielkości, konkurujący z Teslą Model 3. Jego produkcja osiągnie znacznie większą skalę niż w przypadku Polestar 1.
Trzeci z zapowiedzianych modeli szwedzkiej marki, Polestar 3 będzie elektrycznym samochodem z segmentu SUV.
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, klienci Polestara otrzymają możliwość korzystania z samochodów bez konieczności nabywania ich na własność. Usługa subskrypcji obejmie wszystkie koszty związane z eksploatacją samochodu w jednej stałej miesięcznej opłacie, w tym serwis door-to-door w celu przeprowadzenia obsługi technicznej samochodu.
Użytkownik Polestara będzie mógł wypożyczyć inny samochód, a także otrzyma do dyspozycji obsługę concierge.
Użytkowanie pojazdu będzie możliwe w okresie od dwóch do trzech lat. Po zakończenie kontraktu klient zwróci pojazd, który zostanie w gruntowny sposób sprawdzony i przekazany do kolejnego klienta.
Polestar otrzyma ponadto samodzielną sieć sprzedaży, odrębną od marki Volvo. Pierwszy salon Polestar zostanie otwarty w pierwszym kwartale 2019 roku. Wszystkie czynności serwisowe będą wykonywane przez wybrane autoryzowane serwisy Volvo.