UDOSTĘPNIJ

Rosyjski producent właśnie poinformował, że z sukcesem zrealizował kolejny, czwarty z rzędu kontrakt na dostawę partii autobusów elektrycznych dla SUE Mosgortrans. Zgodnie z warunkami zawartej na początku 2021 roku umowy, firma partiami dostarczyła do Moskwy 350 autobusów elektrycznych Kamaz-6282. Firma zamierza dostarczyć także władzom Moskwy jeszcze w tym roku autobusy wodorowe.

150 mln pasażerów

Tak jak poprzednio, kontrakt przewiduje 15 lat utrzymania dostarczonych pojazdów (do 30 listopada 2036 roku). Pierwsze autobusy zmontowane w Moskwie w Zakładzie Remontowo-Budowlanym Samochodu Sokolniki zaczęły kursować na trasach już w czerwcu, dwa miesiące po rozpoczęciu montażu. Do tej pory na różnych trasach stolicy Rosji jeździło tysiąc autobusów elektrycznych, z czego 750 sztuk wyprodukował Kamaz PTC. Elektryki obsługują 67 tras miejskich. Od początku swojej działalności busy napędzane elektrycznie łącznie pokonały ponad 60 mln km i przewiozły ponad 150 mln pasażerów. Innowacyjny transport pozwolił na zmniejszenie emisji o 600 tys. ton w stolicy.

Będą kolejne zamówienia

Ze względu na pozytywne doświadczenia z eksploatacji autobusów elektrycznych władze Moskwy planują dalsze inwestycje w tym zakresie. Kamaz wstępnie uwzględnił produkcję 450 autobusów elektrycznych w swoim biznesplanie 2022 i planuje wziąć udział w nowym przetargu na ich dostawę do Mosgortrans.

Jak przyznają władze rosyjskiego producenta „inżynierowie Centrum Badawczo-Rozwojowego Kamaz nie przestają poprawiać właściwości autobusu elektrycznego i wprowadzili już szereg usprawnień podnoszących jakość obsługi i komfortu pasażerów”.

Elektryczny „akordeon” na dłuższe trasy

Ponadto firma opracowała przegubowy model autobusu elektrycznego (akordeon). Obecnie przechodzi on testy w Moskwie na trasie t34. W przypadku udanej jazdy próbnej miasto planuje zakup takiego autobusu na trasy o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego.

Nie ma pośpiechu z wodorem

Kamaz zamierza rozwijać także swoją ofertę w zakresie transportu wodorowego. W przypadku transportu pasażerskiego podpisano już umowę z Moskwą na produkcję koncepcyjnych pojazdów. W 2022 roku, po testach wdrożeniowych, autobus na wodorowe ogniwa paliwowe ma trafić do stolicy na testy, mniej więcej w czwartym kwartale.
– Nie ma pośpiechu. Technologia musi zostać przetestowana. Oczywiście najpierw zrobimy to sami – całkowicie przetestujemy pojazd, a dopiero potem przekażemy go do eksploatacji próbnej firmie Mosgortrans – powiedział Siergiej Kogogin dyrektor generalny Kamaza.

Wodorowa ciężarówka

Przypomnijmy, że inżynierowie Kamaza rozpoczęli opracowywanie pojazdów napędzanych wodorem na początku 2021 roku. Pierwsze wyniki prac zaprezentowano we wrześniu na wystawie Comtrans-2021 w Moskwie. Producent pokazał wtedy swoją pierwszą ciężarówkę na wodorowe ogniwa paliwowe Kamaz-6290. Wśród zalet autobusu wodorowego rosyjska firma wymienia jego przyjazność dla środowiska oraz stosunkowo duży zasięg.

Źródło: kamaz.ru

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA