Na ulice stolicy Rosji właśnie wyjechał dziewięćsetny autobus elektryczny. Pojazd został zbudowany w otwartym w kwietniu eko-zakładzie SVARZ przez firmę Kamaz. Jak zapowiadają władze miasta do końca roku po drogach miasta ma jeździć 1000 e-busów.
Aż 300 pojazdów komunikacji miejskiej w Moskwie napędzanych elektrycznie zakupionych zostało z tzw. zielonych obligacji. Autobusy elektryczne zostały uruchomione na 66 trasach autobusowych o łącznej długości prawie 800 kilometrów. W tym roku autobusy elektryczne przewiozły ponad 77 mln pasażerów, a w ciągu trzech lat funkcjonowania przewieziono ponad 150 mln osób.
Moskwa stawia na transport elektryczny
Moskwa obecnie aktywnie rozwija infrastrukturę ładowania. W mieście znajduje się ponad 150 punktów ładowania. Do końca 2023 roku liczba ta wzrośnie do 500 stacji.
– W nadchodzącym roku planujemy również zwiększyć ilość eko-transportu w mieście. To z kolei przyczyni się do zmniejszenia ilości szkodliwych emisji i znacznie poprawi sytuację środowiskową w Moskwie – powiedział Maksim Liksutow, zastępca burmistrza Moskwy ds. transportu.
1000 e-busów do końca roku
Jak zapowiadają władze miasta do końca roku w stolicy Rosji będzie jeździło tysiąc autobusów elektrycznych, z których większość dostarcza firma Kamaz. Do końca 2023 roku liczba autobusów elektrycznych w Moskwie powinna przekroczyć 2200 sztuk. W ten sposób około 40% wszystkich środków transportu publicznego w stolicy stanie się elektrycznymi.
– Będziemy nadal wprowadzać autobusy elektryczne do ekosystemu miasta. Decyzją burmistrza Moskwy od tego roku będziemy kupować wyłącznie transport przyjazny środowisku, a do końca roku w mieście będzie już tysiąc autobusów elektrycznych – podkreślił Maksim Liksutow.
Cztery umowy w trzy lata
– Nasza owocna współpraca z Moskwą trwa już ponad trzy lata. W tym czasie podpisaliśmy cztery umowy na dostawę dużych partii autobusów elektrycznych Kamaz do floty Mosgortrans. Ponadto w kwietniu na terenie Moskiewskiego Zakładu Remontowo-Konstrukcyjnego Sokolnichesky, przy aktywnym wsparciu liderów stolicy, powstała finalna produkcja autobusów elektrycznych Kamaz – zaznaczył Samat Sattarov, dyrektor ds. transportu pasażerskiego Kamaz PTC.
Autobus wodorowy w planach
Kamaz wciąż rozwija swoją linię ekologicznych środków transportu pasażerskiego. Ich najnowszym dzieckiem jest Kamaz-6290, niskopodłogowy wodorowy autobus elektryczny. Ma być wykorzystywany do transportu w rosyjskich aglomeracjach. To jeden z elementów strategii wodorowej, którą przed miesiącem zatwierdził premier Rosji.
Źródło: na podstawie kamaz.ru, własne