UDOSTĘPNIJ

Trzej wiodący europejscy producenci pojazdów użytkowych Traton Group wraz ze swoimi markami Scania i MAN, Daimler Truck oraz Volvo Group podpisali wiążącą umowę na zainstalowanie i eksploatację wysokowydajnej publicznej sieci ładowania akumulatorów elektrycznych ciężkich pojazdów długodystansowych oraz trenerów w całej Europie. W ramach projektu, którego start w formule joint venture zaplanowano na rok 2022, powstanie minimum 1700 punktów ładowania. Koszt przedsięwzięcia wyniesie 500 mln euro.

Strony są zaangażowane w inicjowanie i przyspieszanie budowy infrastruktury ładowania dla rosnącej liczby klientów pojazdów elektrycznych w Europie i przyczyniają się tym samym do rozwoju transportu neutralnego dla klimatu w Europie do 2050 roku.

1700 punktów ładowania

Planowane wspólne przedsięwzięcie joint venture, które ma być w równym stopniu własnością trzech stron, ma rozpocząć działalność w 2022 r. Strony zainwestują razem 500 mln euro, co ma być największą inwestycją w infrastrukturę ładowania w Europie branży samochodów ciężarowych do tej pory. Plan zakłada zainstalowanie i eksploatację co najmniej 1700 wysokowydajnych punktów ładowania zielonej energii na i w pobliżu autostrad, a także w punktach logistycznych i docelowych w ciągu pięciu lat od utworzenia spółki joint venture. W planach jest znaczne zwiększenie liczby punktów ładowania poprzez poszukiwanie dodatkowych partnerów oraz finansowanie publiczne. Przyszłe wspólne przedsięwzięcie ma działać pod własną identyfikacją korporacyjną z siedzibą w Amsterdamie w Niderlandach i będzie mogło korzystać z szerokiego doświadczenia i wiedzy partnerów założycieli ciężkich pojazdów ciężarowych.

Niezbędna infrastruktura

Przyszłe joint venture będzie działać jako katalizator i czynnik umożliwiający realizację unijnego Zielonego Ładu na rzecz transportu towarów neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r. — zarówno poprzez zapewnienie niezbędnej infrastruktury, jak i ukierunkowanie na zieloną energię w punktach ładowania. Wspólne działanie Traton Group z Scania i MAN, Daimler Truck i Volvo Group odpowiada na pilną potrzebę wysokowydajnej sieci ładowania, aby wesprzeć operatorów samochodów ciężarowych w ich przejściu na rozwiązania transportowe neutralne pod względem emisji CO₂, zwłaszcza w przypadku ciężkich pojazdów długodystansowych transport samochodowy na odległość. Wydajna infrastruktura ładowania umożliwiająca transport długodystansowy to opłacalny sposób na znaczne ograniczenie emisji.

Wyjątkowy mariaż

Mamy silne przekonanie, że jako TRATON GROUP wraz z naszymi markami Scania i MAN, a także z całą branżą pojazdów użytkowych, będziemy częścią rozwiązania, jeśli chodzi o Świat neutralny pod względem emisji CO₂. Współpraca z silnymi konkurentami, takimi jak Daimler Truck i Volvo Group, może wydawać się niezwykła. Temat ten ma jednak kluczowe znaczenie, a ta wyjątkowa współpraca sprawi, że szybciej i skuteczniej będziemy realizować działania transformacyjne niezbędne do przeciwdziałania zmianom klimatu. Nasze wspólne przedsięwzięcie będzie silnym impulsem do szybkiego przełomu w zakresie elektrycznych ciężarówek i autokarów na baterie, najbardziej wydajnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych – powiedział Christian Levin, dyrektor generalny Scania i Traton Group.

Impuls do działania

Trzej partnerzy postrzegają projekt, jako przełom dla branży transportowej w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku. Niedawny raport branżowy (sporządzony przez ACEA) wzywa do stworzenia maksymalnie 15 000 wysokowydajnych publicznych i docelowych punktów ładowania nie później niż do 2025 r. oraz do 50 000 wysokowydajnych punktów ładowania nie później niż do 2030 r. Dlatego ten szybki start jest wezwaniem do działania skierowanym do wszystkich innych podmiotów branżowych, a także rządów i decydentów politycznych, aby wspólnie pracowali nad szybką rozbudową niezbędnej sieci ładowania, aby móc przyczynić się do osiągnięcia celów klimatycznych. Jako wyraźny sygnał dla wszystkich zainteresowanych stron, partnerska sieć ładowania będzie otwarta i dostępna dla wszystkich pojazdów użytkowych w Europie, niezależnie od marki.

Różne aplikacje w grze

Koncentrując się na potrzebach klientów, brane będą pod uwagę różne aplikacje. Operatorzy flot pojazdów elektrycznych na baterie będą mogli wykorzystać zarówno szybkie ładowanie dostosowane do 45-minutowego obowiązkowego okresu odpoczynku w Europie, skupiając się na transporcie dalekobieżnym — najwyższy priorytet przyszłej spółki joint venture — jak i ładowanie nocne.

Źródło: na podstawie Scania

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA