Jak poinformowało Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (CAAM), Chiny sprzedały w listopadzie 450 000 nowych zelektryzowanych pojazdów (NEV). Oznacza to wzrost o 121,1 procent rok do roku. To także o 17,3 procent więcej sprzedanych aut NEV niż w październiku. Udział w rynku aut NEV – który w Chinach obejmuje pojazdy PHEV, BEV i FCEV – wyniósł w listopadzie 19,9 procent całego rynku samochodów osobowych.
Ciekawie wyglądają też dane za jedenaście miesięcy 2021 rok. Według Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (CAAM), sprzedaż NEV w tym kraju od stycznia do listopada osiągnęła liczbę 2,99 miliona sztuk. To oznacza progres o 166,8 procent jeśli by porównać obecne dane do sprzedaży z w analogicznym okresie roku poprzedniego. Należy przy tym pamiętać, ze dane publikowane przez CAAM dotyczą wszystkich aut sprzedawanych dealerom, więc liczby te są „wielkością hurtową”.
„Tendencja wzrostowa zarówno w skali rok do roku jak i w porównaniu do października pokazuje, że wyniki makroekonomiczne Chin były w listopadzie stabilne. To wszystko przy złagodzeniu napięć w dostawach energii elektrycznej i spadku cen surowców” – komentuje wyniki Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów.
Osobówki na topie
Wydaje się więc, że branża motoryzacyjna przezwyciężyła – przynajmniej chwilowo – kłopoty z zaspokojeniem podaży chipów. Ogólna sytuacja w zakresie produkcji i sprzedaży była więc nieco lepsza niż oczekiwano na początku listopada. Sprzedaż hurtowa nowych samochodów osobowych w Chinach osiągnęła w listopadzie 429 000 sztuk, co oznacza wzrost o 131,7 procent rok do roku i 17,9 procent więcej od października.
Obejmuje to 343 000 pojazdów BEV (pojazdy elektryczne na baterie) i 85 000 pojazdów PHEV (pojazdy hybrydowe typu plug-in), co stanowi odpowiednio 80 i 20 procent. Z danych CAAM wynika, że sprzedaż hurtowa nowych samochodów osobowych napędzanych energią w Chinach od stycznia do listopada wyniosła 2,807 mln sztuk, czyli o 190,2 procent więcej niż rok temu w analogicznym okresie.
(Graphic by CnEVPost)
Blisko 20 procent rynku dla elektryków
Natomiast sprzedaż detaliczna nowych samochodów osobowych napędzanych energią w Chinach osiągnęła w listopadzie 378 000 sztuk, o 122,3 procent więcej niż rok do roku to 19,8 procent więcej niż w październiku. W listopadzie wskaźnik sprzedaży pojazdów NEV do ogólnej sprzedaży hurtowej wyniósł 19,9 proc. W okresie styczeń-listopad liczba ta wynosiła 15,0 procent, co stanowi znaczny wzrost w stosunku do wskaźnika penetracji rynku w 2020 r., który wyniósł 5,8 procent.
Liderem BYD
Wśród producentów niewiele się zmieniło. Wciąż liderem sprzedaży nowych zelektryfikowanych pojazdów pozostaje BYD z 90 121 autami ( wzrost o 252,7 procent w porównaniu z listopadem 2020 r., według producenta). Jednak rok 2020 był w Chinach stosunkowo słaby. W 2021 roku BYD radzi sobie znacznie lepiej: w bieżącym roku producent osiągnął już pół miliona sprzedaży z 500 922 egzemplarzami.
Źródło: na podstawie cnevpost.com