Scania przedstawiła ciężarówkę GE281, która występuje w dwóch odmianach: hybrydowej (HEV) oraz hybrydowej plug-in (PHEV). Ta ostatnia ma baterie o pojemności 90 kWh (zestaw 3 x 30 kWh), które mogą być naładowane do pełna w 35 minut przy użyciu ładowarki prądu stałego 95 kW. Hybrydowy pojazd ciężarowy z siedmio i dziewięciolitrowym silnikiem pokona na napędzie elektrycznym ok. 60 kilometrów.
– GE281 to zupełna nowość w branży ciężkich pojazdów użytkowych. Dzięki czwartej generacji hybrydowych pojazdów ciężarowych Scania osiągnęliśmy punkt, w którym hybrydy stają się mocnymi kandydatami do wykonywania wielu zadań, gdzie inteligentne, zrównoważone rozwiązania mają najwyższą wagę. Pojazdy te sprawdzają się w różnorodnych pracach, z powodzeniem wytrzymując porównanie z tradycyjnymi rozwiązaniami – powiedział Fredrik Allard, dyrektor ds. elektromobilności oraz sprzedaży i marketingu Scania.
Przekładnia planetarna
GE281 zapewnia 230 kW mocy stałej oraz 290 kW szczytowej, a maksymalny moment obrotowy wynosi 2100 Nm. Dysponuje 6 biegami do jazdy w przód i nie jest wyposażona w tradycyjne sprzęgło. Płynną zmianę przełożeń umożliwia przekładnia planetarna. Pojazd z łatwością porusza się z niską prędkością, a przystawka odbioru mocy może być załączona w ruchu zarówno podczas jazdy na napędzie elektrycznym, jak i spalinowym. W trybie Power oprócz maksymalnej mocy silnika spalinowego kierowca ma do dyspozycji dodatkowe 100 KM (74 kW).
– Wrażenia z jazdy są podobne jak w samochodzie osobowym ze skrzynią dwusprzęgłową. Wraz z tym rozwiązaniem możemy zagwarantować klientom Scania wszystkie funkcje, do których są przyzwyczajeni, w tym przewidujący tempomat adaptacyjny z kontrolą prędkości na zjeździe. Kolejną zaletą jest niezakłócony odzysk energii hamowania, co jest o tyle ważne, że system rekuperacji wyhamowuje pojazd przez większość czasu – podkreślił Fredrik Allard.
Elektryki zastąpią hybrydy
Najnowsze hybrydy Scania oferują kilka funkcji. Mogą poruszać się wyłącznie z wykorzystaniem napędu elektrycznego, np. włączanego automatycznie w powiązaniu ze Scania Zone, jedną z funkcji systemu telematycznego Scania. Kierowca może też zaoszczędzić energię elektryczną na czas, gdy będzie musiał z niej skorzystać w strefie gdzie obowiązują ograniczenia emisji spalin i hałasu.
– To dojrzały, w pełni funkcjonalny produkt. Oferuje wszystko to, czego użytkownik może oczekiwać od pojazdu Scania, a dodatkowo zelektryfikowany napęd, silniki spalinowe zdolne do pracy na paliwach odnawialnych i znaczną redukcję zużycia paliwa. Uważamy, że hybrydy zostaną ostatecznie zastąpione przez bateryjne pojazdy elektryczne. Lecz nim zasięg pojazdów elektrycznych wzrośnie odpowiednio do potrzeb i powstanie wystarczająca infrastruktura do ładowania, hybrydy będą miały wiele do powiedzenia w bieżącej dekadzie – dodał Allard.
Obszerności w ruchu miejskim
Poziom oszczędności paliwa, możliwych do osiągnięcia dzięki hybrydzie zależy od podobnych czynników, jak w typowym pojeździe, czyli rodzaju pracy, przebiegu trasy oraz częstotliwości postojów. Napęd elektryczny jest dostępny przez cały czas, ale podczas jazdy autostradowej ze stałą, wysoką prędkością nie jest tak użyteczny jak w warunkach miejskich. Największe oszczędności przynosi w gęstym ruchu miejskim z częstym zatrzymywaniem i ruszaniem. W takich warunkach spalanie może być ograniczone do 40%. Producent połączył dwa silniki elektryczne z głównymi komponentami skrzyni biegów Scania Opticruise. Dzięki temu hybrydy HEV i PHEV mogą być napędzane paliwami odnawialnymi i pokonać na napędzie elektrycznym 60 km.
– Nasze nowe hybrydy to dogodny sposób, aby poczynić znaczne postępy w elektryfikacji i wdrażaniu zrównoważonego transportu. Spośród dostępnych dziś rozwiązań, zapewniają najwyższą elastyczność i użyteczność. Zważywszy na ich moc, dorównują w pełni typowym pojazdom. Wykorzystywanie jedynie napędu elektrycznego we wrażliwych obszarach miasta nie oznacza spadku osiągów. Scania L 280 6×2*4 PHEV mogłaby być doskonałą wywrotką do centrów miast; zdolną do działania wyłącznie w trybie elektrycznym, przy hałasie poniżej 72 dB i zerowej emisji spalin – zauważa Ema Ceco, dyrektor produktów zelektryfikowanych, marketingu i sprzedaży Scania.
Źródło: na podstawie Scania Polska