Mercedes poinformował, że właśnie wprowadził do sprzedaży w naszym kraju model eVito Furgon oferowany jest z kompleksowo zaktualizowanym elektrycznym układem napędowym i nową baterią o pojemności użytkowej 60 kWh. Bezemisyjny van oferujący do 6,6 m³ pojemności ładunkowej zastępuje model wprowadzony na rynek w 2018 r. Dzięki znacznie większemu średniemu zasięgowi (258-265 kilometrów WLTP) auto, jak podkreśla producent może operować również w obszarach podmiejskich i wiejskich. Ceny furgonu w długiej wersji zaczynają się od 246 tys. zł brutto.
– … dzięki eVito otwieramy komercyjną elektromobilność na jeszcze więcej zastosowań, a dzięki większemu zasięgowi oferujemy rozwiązanie również dla obszarów podmiejskich i wiejskich. Patrząc na specyfikację wyposażenia, atrakcyjne stawki leasingowe i dostępne dotacje publiczne, eVito dorównuje pod względem całkowitego kosztu użytkowania (TCO) Vito z napędem konwencjonalnym. Jest to ważny aspekt, szczególnie dla firm zajmujących się handlem i usługami lub menedżerów flot, który po raz kolejny dowodzi, że elektromobilność już teraz absolutnie się sprawdza w codziennym użytkowaniu – powiedział m.in. Klaus Rehkugler, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Mercedes Benz Vans
Nie tylko do miasta
– eVito z większym zasięgiem i zmodernizowanym układem napędowym otwiera szerszą drogę do elektromobilności w firmach. Model ten będzie mógł znaleźć zastosowanie już nie tylko w miastach, ale także na obszarach podmiejskich i wiejskich. Jego zasięg w połączeniu z uruchomionymi niedawno dopłatami państwowymi dla firm, które uwzględniają także leasing, oznacza, że pod względem całkowitego kosztu użytkowania (TCO) eVito staje się korzystną alternatywą dla Vito z napędem spalinowym. Ma to duże znaczenie szczególnie dla firm handlowych i usługowych, a także dla menedżerów flot, i dowodzi, że elektromobilność już teraz może się doskonale sprawdzić w codziennym użytkowaniu – podkreślił Grzegorz Sawicki, dyrektor sprzedaży Mercedes-Benz Vans w Polsce.
Do dyspozycji AC/DC
Furgon pod wieloma względami różni się od swojego poprzednika, zachowując przy tym sprawdzone już cechy elektrycznego furgonu. Pod maską znajduje się elektryczny układ napędowy, który napędza przednie koła z mocą szczytową 85 kW. Dostawczak obecnie posiada chłodzoną wodą ładowarkę pokładową AC o mocy ładowania max. 11 kW. Oznacza to, że jest przygotowany do ładowania prądem przemiennym (AC) np. w obiektach komercyjnych lub na publicznych stacjach ładowania. Nowy model ładowany jest przez gniazdo ładowania CCS w lewej części przedniego zderzaka. Umożliwia to również szybkie ładowanie prądem stałym (DC). Dzięki standardowej mocy ładowania maksymalnie 50 kW lub opcjonalnie maksymalnie 80 kW, eVito można naładować od 10 do 80% na stacji szybkiego ładowania DC w około 50 lub 35 minut. Bateria o pojemności użytkowej 60 kWh umożliwia średni zasięg 258–265 kilometrów (WLTP).
Siła rekuperacji zależna od sytuacji
Inteligentna technologia w nowym modelu pozwala także ładować akumulator w trakcie jazdy dzięki kilku poziomom odzyskiwania energii. Kierowca może w razie potrzeby zmienić siłę rekuperacji za pomocą manetek zmiany biegów przy kierownicy. Szczególnie wydajny i komfortowy styl jazdy oferuje poziom DAUTO. Zgodnie z zasadą „jedź przewidująco i oszczędzaj energię”, informacje z systemów wspomagających bezpieczeństwo w pełni współpracują ze sobą, a siła rekuperacji jest dostosowywana w zależności od sytuacji i w czasie rzeczywistym. Trzy programy jazdy pomagają z kolei wybrać między maksymalnym komfortem a maksymalnym zasięgiem – kierowca może je zmieniać podczas jazdy, naciskając odpowiedni przycisk.
Asystenci zadbają o bezpieczeństwo
Dzięki umieszczeniu akumulatora w podłodze pojazdu wnętrze jest w pełni dostępne i oferuje do 6,6 m³ pojemności ładunkowej – ważny warunek wstępny dla wielu branż, zwłaszcza w transporcie towarowym. Lokalnie bezemisyjny nowy furgon można zamówić w dwóch wersjach łącznej długości: 5140 mm oraz 5370 mm. eVito wyposażony jest m.in. w 17-calowe koła, podgrzewany fotel kierowcy, wielofunkcyjną kierownicę z komputerem podróżnym oraz możliwość ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW. W standardzie dostępne są również liczne systemy bezpieczeństwa i wspomagania, takie jak aktywny asystent układu hamulcowego, system ostrzegający o zmęczeniu attention assist i asystent świateł drogowych (Headlight Assist).
Dane techniczne eVito
Emisja CO2 | 0 g/km |
Zużycie energii (średnio w cyklu mieszanym)(WLTP) [2] | 25,9-25,3 kWh/100 km |
Zasięg (średni – w cyklu mieszanym) (WLTP)1 2 | 258-265 km |
Min. czas ładowania w wallbox lub publicznej stacji ładowania (ładowanie prądem przemiennym (AC), max. 11 kW) | < 6.5 godz. (0-100 %) |
Min. czas ładowania na stacji szybkiego ładowania prądem stałym (DC), max. 50 kW (standard3), max. 80 kW (opcja3) | ok. 50 min (10-80 %)4 ok. 35 min (10-80 %)4 |
Układ napędowy | Napęd na przednie koła |
Moc (szczytowa) | 85 kW (116 KM) |
Moc (stała) | 70 kW (95 KM) |
Maksymalny moment obrotowy | do 360 Nm |
Bateria wysoko napięciowa | Litowo-jonowa |
Pojemność baterii (użytkowa) | 60 kWh |
Pojemność baterii (instalowana) | 66 kWh |
Długość | 5140 mm, 5370 mm |
Pojemność ładunkowa | Długi: 6 m³, ekstra długi: 6,6 m³ |
Maksymalna ładowność | Długi: 859 kg, ekstra długi: 824 kg |
Ograniczenie prędkości | 80 km/h (standard), 100 & 120 km/h (opcja) |
DMC | 3200 kg |
Źródło: na podstawie media.daimler.pl