Niemiecki producent aut premium i amerykańska firma Factorial Energy, specjalizująca się w produkcji akumulatorów z elektrolitem stałym, będą współpracować w dziedzinie rozwoju tej techniki – począwszy od samych ogniw akumulatorowych po ich integrację w pojazdach. Mercedes w projekt zainwestował miliony dolarów Technika ogniw akumulatorowych z elektrolitem stałym wyznacza nowe standardy w zakresie gęstości energii i umożliwia większy zasięg pojazdu przy krótszym czasie ładowania. Testy pierwszych prototypów ogniw mają się rozpocząć w przyszłym roku.
Na drodze do w pełni elektrycznej przyszłości Mercedes-Benz i Factorial nawiązały współpracę technologiczną. Celem partnerstwa jest wspólne rozwijanie zaawansowanych technik akumulatorowych, począwszy od ogniw, poprzez moduły, aż po integrację w akumulatorach samochodowych. Testy pierwszych prototypów ogniw mają się rozpocząć w przyszłym roku.
Electric Only nabiera rozpędu
– Przyspieszając realizację strategii Mercedes-Benz «Electric Only», wyznaczyliśmy kurs ku całkowicie elektrycznej przyszłości. Odegramy tu wiodącą rolę również w dziedzinie techniki akumulatorowej. We współpracy z naszym nowym partnerem, firmą Factorial, osiągniemy kolejny poziom badań i rozwoju w zakresie obiecującej techniki akumulatorów z elektrolitem stałym. W tym celu inwestujemy w Factorial wysoką, dwucyfrową kwotę liczoną w milionach dolarów amerykańskich. W ramach tej współpracy łączymy kompetencje Mercedes-Benz w zakresie rozwoju akumulatorów i ich integracji w pojazdach z bogatym know-how naszego partnera, firmy Factorial, w dziedzinie akumulatorów z elektrolitem stałym. Jednoczy nas wspólna wizja neutralnego bilansu emisji CO2. Nieustanny rozwój innowacyjnych technik akumulatorowych czyni elektromobilność jeszcze bardziej atrakcyjną dla naszych klientów – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG, szef koncernowego pionu badań Daimler oraz dyrektor operacyjny (COO) w Mercedes-Benz Cars.
Pierwsze zastosowanie tej techniki ma nastąpić w ciągu najbliższych pięciu lat – w małych seriach, w ograniczonej liczbie pojazdów. Na mocy wspomnianej inwestycji Mercedes-Benz ma prawo wyznaczyć swojego przedstawiciela do zarządu spółki Factorial.
– Jako przedstawiciele Factorial Energy z zadowoleniem oczekujemy na współpracę z Mercedes-Benz, pionierem motoryzacji. Celem jest wspólne kontynuowanie prac nad rozwojem naszej ekologicznej, wydajnej i bezpiecznej techniki akumulatorów z elektrolitem stałym i ich zastosowaniem w samochodach – powiedziała Siyu Huang, współzałożycielka i dyrektor generalny Factorial Energy.
Elektrolity optymalizują bezpieczeństwo
Akumulatory z elektrolitem stałym są jednym z najbardziej obiecujących rozwiązań technicznych w dziedzinie elektromobilności. Zasadnicza różnica wobec aktualnie stosowanych rozwiązań polega na zastosowaniu elektrolitu wykonanego z materiału stałego zamiast tradycyjnie stosowanego elektrolitu ciekłego. Elektrolit jest konieczny do transportu jonów pomiędzy elektrodami podczas ładowania i rozładowywania akumulatora. Elektrolity stałe umożliwiają znaczną optymalizację bezpieczeństwa akumulatora, a także zastosowanie nowych typów anod, np. litowo-metalowych, które w porównaniu z dzisiaj stosowanymi ogniwami litowo-jonowymi oferują niemal dwukrotnie większą gęstość energii. Dzięki temu można spodziewać się zwiększenia zasięgu pojazdów przy jednoczesnym skróceniu czasu ładowania.
Wyskalowany FAST
Firma Factorial Energy z siedzibą w Woburn, w stanie Massachusetts, skonstruowała akumulatory z elektrolitem stałym, które oferują o 20 do 50 procent większy zasięg pojazdu na jednym ładowaniu, a także zwiększają bezpieczeństwo przy kosztach porównywalnych z konwencjonalnymi akumulatorami litowo-jonowymi. Opatentowana przez tę firmę technologia Factorial Electrolyte System Technology (FEST) wykorzystuje stały materiał elektrolitowy, który umożliwia bezpieczne i niezawodne działanie ogniw z materiałami katodowymi i anodowymi o wysokiej pojemności. Elektrolit FEST został pomyślnie wyskalowany do zastosowania w ogniwach o pojemności 40 Ah i działa w temperaturze pokojowej. W większości przypadków do produkcji można wykorzystać istniejące urządzenia do wytwarzania akumulatorów litowo-jonowych.
Źródło: na podstawie Mercedes-Benz