Grupa Renault rozpoczęła w 2019 roku eksperyment oparty na aucie EZ-FLEX, który jest kompaktowym elektrycznym pojazdem użytkowym. W projekcie, którego pierwsza faza zakończy się jeszcze w tym roku udział wzięło kilku partnerów, takich jak La Poste, Montpellier Méditerranée Métropole, miasto Montpellier czy firma Services Ecusson Vert (SEV). Celem było zapoznanie się potrzebami i oczekiwaniami użytkowników – miast, samorządów lokalnych lub firm. Dostawy ostatniego kilometra stanowią ostatnie ogniwo w łańcuchu logistycznym, które odpowiada za dostawę towarów do końcowego odbiorcy: sklepu, restauracji, biura czy domu. Wyniki testów zostaną wykorzystane przez Mobilize (marka Renault zarządzająca usługami w zakresie mobilności, energii i danych) przy opracowaniu ostatecznej wersji Mobilize Hippo, samochodu do realizacji miejskich dostaw.
Współtworzenie mobilności jutra
Według szacunków Światowego Forum Ekonomicznego do 2030 roku 60% ludności świata będzie mieszkać w miastach. Jednocześnie zmieniają się przyzwyczajenia konsumentów: już w 2023 roku zakupy online mają stanowić jedną piątą wszystkich zakupów.
– Eksperyment przeprowadzony we współpracy z Grupą Renault i firmą SEV, dotyczący realizacji dostaw w centrach miast w ramach logistyki miejskiej, pozwolił na nawiązanie prawdziwego dialogu pomiędzy samorządem, lokalnym operatorem logistycznym SEV i właścicielami sklepów. Skupiliśmy się na współtworzeniu mobilności jutra i zwiększaniu atrakcyjności centrum miasta, które jest prawdziwą dźwignią wzrostu dla obszaru metropolitalnego. Projekt wpisuje się w proaktywną politykę naszej metropolii w perspektywie planowanej na rok 2025 rewolucji w mobilności – powiedział Michaël Delafosse, mer miasta Montpellier i prezydent Montpellier Méditerranée Métropole.
Zwrotność kluczowym atutem
Eksperyment został przeprowadzony z wykorzystaniem EZ-FLEX – w 100% elektrycznego, kompaktowego i zwrotnego pojazdu, zaprojektowanego z myślą o ułatwieniu dostawcom dostępu do centrów miast. Promień zawracania EZ-FLEX wynosi 4,5 m, co zapewnia mu doskonałą zwrotność przy poruszaniu się po śródmiejskich uliczkach. Udostępnione biznesowym użytkownikom samochody zostały wyposażone w wiele czujników służących do zbierania informacji o geolokalizacji, przebiegu, zasięgu, otwieraniu drzwi, prędkości i postojach.
Szczególnie wiele uwagi poświęcono zapewnieniu ergonomii EZ-FLEX. Pojazd ma bardzo szerokie drzwi ułatwiające kierowcy wsiadanie i wysiadanie, co jest bardzo istotne przy dostarczaniu kilkudziesięciu paczek dziennie. Zoptymalizowano również załadunek towarów od tyłu pojazdu dzięki ergonomicznej wysokości progu załadunku i drzwiom zapewniającym łatwy dostęp do całej powierzchni strefy ładunkowej. Przetestowanych zostało kilka wariantów tylnego modułu w celu znalezienia właściwej odpowiedzi na różne potrzeby biznesowych użytkowników.
Pierwsza faza na ukończeniu
Pierwsza faza testów, która ma się zakończyć pod koniec bieżącego roku, pozwoli Renault uzyskać wiele cennych informacji, które zostaną wykorzystane przy projektowaniu przyszłych miejskich pojazdów dostawczych. Eksperyment potwierdził trafność wyboru w 100% elektrycznego napędu.
Użytkownicy cenili sobie m.in. duże drzwi bez widocznych zawiasów i brak środkowego słupka na całej długości strefy ładunkowej, ułatwiające dostęp do wnętrza podczas załadunku i rozładunku. Załadunek i rozładunek ułatwiają także koła o małej średnicy, dzięki którym podłoga strefy ładunkowej znajduje się na wysokości zaledwie 0,7 m od podłoża. W celu uzyskania jak najlepszej ergonomii strefy cargo i ułatwienia pracy doręczycielom przetestowanych zostało kilka różnych wysokości podłogi strefy ładunkowej.
Ułatwienia dla doręczycieli
Testy objęły także różne rozwiązania i wyposażenie strefy kabiny. Regulację ustawienia fotela kierowcy zaprojektowano w taki sposób, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie, niezależnie od wzrostu kierowcy. Wprowadzone w fazie testów otwieranie drzwi przy użyciu karty hands-free pozwala doręczycielom uniknąć odkładania paczek na ziemię. Szczególnie wiele uwagi poświęcono bezpieczeństwu. Zmieniono między innymi położenie bocznych lusterek, co w połączeniu z bardziej pionowymi słupkami przedniej szyby pozwoliło poprawić widoczność podczas jazdy po mieście. I wreszcie – w 15% przypadków dostawcy wysiadają z kabiny, w zależności od natężenia ruchu, przez drzwi po stronie pasażera. Tu ułatwieniem jest całkowicie płaska podłoga i składany fotel pasażera. Przeprowadzone testy oraz regularna wymiana informacji z partnerami zostaną wykorzystane przez Mobilize przy opracowaniu ostatecznej wersji Mobilize Hippo, samochodu marki do realizacji dostaw ostatniego kilometra.
Druga faza dla biznesu
W przygotowaniu są kolejne kampanie testowe, w szczególności dotyczące usług. Druga faza testów powinna pozwolić Mobilize przygotować przyszłe oferty dla klientów biznesowych. Będą łączyły usługi i pojazdy specjalnie przystosowane do realizacji dostaw ostatniego kilometra.
– Testy przeprowadzane w terenie pozwalają nam zrozumieć rzeczywiste potrzeby klientów. Informacje, które uzyskujemy od partnerów pozwalają nam stworzyć ofertę idealnie dostosowaną do potrzeb przyszłych klientów, tak pod kątem samego pojazdu, jak i związanych z nim usług – powiedział Jean-Christophe Labarre, dyrektor ds. innowacji i strategii współpracy partnerskiej z pionu usług mobilności Mobilize.
EZ-FLEX – podstawowe dane:
Długość: 3,86 m
Szerokość: 1,65 m
Wysokość: 1,88 m
Rozstaw osi: 2,495 m
Typ silnika: w 100% elektryczny
Promień skrętu: 4,50 m
Pojemność bagażnika 300 kg, do 3 m3
Źródło: na podstawie Renault