Ceny akumulatorów litowo-jonowych, które w 2010 r. przekraczały 1200 USD za kilowatogodzinę, spadły w ujęciu realnym o 89% do 132 USD/kWh w 2021 r. Obecna cena oznacza także 6 – procentowy spadek w porównaniu do 140 USD/kWh w 2020 roku. Ciągłe obniżanie kosztów dobrze wróży przyszłości pojazdów elektrycznych, które opierają się na technologii litowo-jonowej. Jednak wpływ rosnących cen surowców i zwiększonych kosztów kluczowych materiałów, takich jak elektrolity, wywarł presję na branżę w drugiej połowie roku. Zjawisko może też na jakiś czas zahamować malejący trend cenowy.
Ceny przedstawione przez BloombergNEF (BNEF) w corocznym badaniu są średnią dla wielu zastosowań końcowych baterii, w tym różnych typów pojazdów elektrycznych, autobusów i stacjonarnych projektów magazynowych. W szczególności w przypadku akumulatorów do pojazdów elektrycznych (BEV) ceny wyniosły 118 USD/kWh (na podstawie średniej ważonej objętości) w 2021 r. W ujęciu regionalnym ceny akumulatorów były najniższe w Chinach i wynosiły 111 USD/kWh. Zestawy akumulatorowe w USA i Europie kosztują odpowiednio 40% i 60% więcej.
Spadek cen dzięki ogniwom LFP
Pomimo różnorakich problemów związanych m. in. z łańcuchami dostaw ceny nadal spadały w 2021 r. Wszystko dlatego, że wzrosło zastosowanie niedrogiej mieszanki katodowej znanej jako fosforan litowo-żelazowy (LFP), a użycie drogiego kobaltu w katodach na bazie niklu nadal spadało. Średnio ogniwa LFP były o prawie 30% tańsze niż ogniwa NMC w 2021 r. Jednak nawet tanie chemikalia, takie jak LFP, które są szczególnie narażone na ceny węglanu litu, odczuły ukąszenie rosnących kosztów w całym łańcuchu dostaw. Od września chińscy producenci podnieśli ceny LFP o 10-20%.
Ciągły spadek do 2024 roku
Opierając się na bieżących trendach, oraz analizach czasowych (historii zmian), badanie cen baterii BNEF 2021 przewiduje, że do 2024 r. średnie ceny pakietów powinny wynieść poniżej 100 USD/kWh. Mniej więcej w tym przedziale cenowym akumulatorów producenci samochodów powinni być w stanie produkować i sprzedawać pojazdy elektryczne na rynek masowy po tej samej cenie (i z taką samą marżą) jak porównywalne pojazdy spalinowe na niektórych rynkach. Wszystko przy założeniu, że nie są dostępne żadne dotacje. Jednak rzeczywiste strategie cenowe będą się różnić w zależności od producenta samochodu i położenia geograficznego.
Zaważą ceny surowców
Warto zwrócić jednak uwagę, że wyższe ceny surowców oznaczają, że w najbliższym czasie średnie ceny zestawów akumulatorowych mogą wzrosnąć do 135 USD/kWh w 2022 r. (w ujęciu nominalnym). W przypadku braku nowych rozwiązań, innowacji, które mogą złagodzić ten wzrost, może to oznaczać, że punkt, w którym ceny spadną poniżej 100 USD/kWh, może zostać przesunięty o dwa lata. Wpłynęłoby to na przystępność cenową pojazdów elektrycznych lub marże producentów i mogłoby zaszkodzić ekonomii projektów magazynowania energii.
– Chociaż ceny baterii ogólnie spadły w 2021 r., w drugiej połowie roku ceny rosły. Szacujemy, że średnia cena ogniwa NMC (811) jest o 10 USD/kWh wyższa w czwartym kwartale niż w pierwszych trzech miesiącach roku, a ceny zbliżają się teraz do 110 USD/kWh. Stwarza to trudne warunki dla producentów samochodów, zwłaszcza w Europie, którzy muszą zwiększać sprzedaż pojazdów elektrycznych, aby spełnić średnie normy emisji dla floty. Ci producenci samochodów mogą teraz być zmuszeni do wyboru między zmniejszeniem swoich marż a przeniesieniem kosztów, ryzykując zniechęcenie konsumentów do zakupu pojazdu elektrycznego – powiedział James Frith, szef badań nad magazynowaniem energii w BNEF i główny autor raportu.
– Ceny litu znacznie wzrosły w tym roku w wyniku ograniczeń w globalnych łańcuchach dostaw, rosnącego popytu w Chinach i Europie oraz niedawnych ograniczeń produkcji w Chinach. Chociaż spodziewamy się, że popyt będzie rósł w 2022 r., inne czynniki, takie jak ograniczenia globalnego łańcucha dostaw i ograniczenia produkcji w Chinach, powinny zostać rozwiązane do pierwszego kwartału 2022 r. Pomoże to obniżyć ceny litu – podkreślił Kwasi Ampofo, szef ds. metali i wydobycia w BloombergNEF.
Technologia obniży ceny
Ścieżka do osiągnięcia ceny 100 USD/kWh jest pewna, chociaż czas w jakim to się stanie wydaje się teraz bardziej nieprzewidywalny. W 2021 r. większość producentów samochodów opublikowała plany rozwoju technologii akumulatorów wskazujące, w jaki sposób można obniżyć ceny poniżej 100 USD/kWh. Firmy takie jak Renault i Ford ogłosiły publicznie, że do 2030 r. wyniosą 80 USD/kWh.
Ciągłe inwestycje w badania i rozwój wraz ze zwiększaniem wydajności w całym łańcuchu dostaw pomogą ulepszyć technologię akumulatorów i obniżyć koszty w ciągu następnej dekady. BloombergNEF oczekuje, że technologie nowej generacji, takie jak anody krzemowe i litowo-metalowe, elektrolity w stanie stałym oraz nowe procesy produkcji materiałów katodowych i ogniw, odegrają ważną rolę w umożliwieniu tych obniżek cen.
Źródło: bnef.com