UDOSTĘPNIJ

Firma doradcza opublikowała raport według którego branża motoryzacyjna ma się rozwijać w kierunku rynku samochodów z napędami alternatywnymi. Nadejścia „ery elektromobilności” nie zahamują nawet kłopoty z łańcuchami dostaw. Aż aż ​​53%  przedstawicieli kadry zarządzającej rynkiem motoryzacyjny jest przekonanych, że branża EV odnotuje w najbliższych latach znaczny wzrost. Niemal wszyscy menadżerowie popierają rządowe dotacje do aut bezemisyjnych, choć nie uważają, że jest to warunek konieczny do rozwoju sektora. Sprzedaż aut do 2030 roku zdominuje Internet.

Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez KPMG, globalni dyrektorzy branży motoryzacyjnej są przekonani, że cała branża zanotuje spory wzrost w ciągu najbliższych pięciu lat. Szefowie koncernów są też przekonani, że do 2030 roku bardzo znacząco wzrośnie udział pojazdów elektrycznych w rynku.

Branża liczy na wzrosty

Globalne badanie KPMG przeprowadzone zostało na „próbie” 1118 dyrektorów z branży motoryzacyjnej i branży pokrewnych. Jego wyniki wykazały, że 53% z nich jest przekonanych, że branża odnotuje spory wzrost rentowności. Z kolei 38% z nich jest zaniepokojonych perspektywami w odniesieniu do zysków. Ankieta, w której wzięło udział m. in. 372 dyrektorów generalnych, wykazała, że ​​zaufanie kadry kierowniczej rozciąga się również na inne obszary, w tym zdolność branży do poradzenia sobie z krótkotrwałymi kłopotami takimi jak m. in. problemy z łańcuchem dostaw.

Największa zmiana od 130 lat

To bardzo budujące widzieć tak powszechny optymizm co do perspektyw rozwoju branży motoryzacyjnej. Od początków motoryzacji, która rozpoczęła się 130 lat temu producenci samochodów rzadko spotykali się z takim szeregiem zmian technologicznych i modeli biznesowych. Latające taksówki, samochody w abonamencie, wszechobecne i szybkie stacje ładowania pojazdów elektrycznych, wchodzące na rynek samochody opracowane w nowych technologiach — to tylko niektóre z rzeczy, których możemy się spodziewać w ciągu najbliższych 10 lat – powiedział Gary Silberg, Global Head of Automotive w KPMG.

Wrażliwe łańcuchy dostaw

Z badania wynika ponadto, ze zarządzający branżą obawiają się szeregu kwestii wpływających na łańcuch dostaw, w tym ceny i dostępności półprzewodników, stali, pierwiastków ziem rzadkich i innych rzadkich materiałów. Ponad 50% respondentów było „bardzo zaniepokojonych” podażą tych materiałów. Co znamienne ponadto 55% kadry kierowniczej jest także zaniepokojonych brakiem siły roboczej.

Istnieją pytania, na które menedżerowie muszą sobie szybko odpowiedzieć. Najważniejsze z nich to jak zbudować bardziej odporne łańcuchy dostaw i rozwiązać problem niedoborów siły roboczej. Należy pamiętać, że producenci samochodów walczą o kadry, czy utalentowanych konstruktorów nie tylko między sobą, ale także z innymi branżami – powiedział Silberg.

 Infrastruktura kluczem rozwoju

Jak wynika z badania zarządzający branżą spodziewają się, że udział pojazdów elektrycznych w rynku gwałtownie wzrośnie. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi jaki procent rynku zdobędą pojazdy EV. Ich popularność może częściowo zależeć od znacznych inwestycji w infrastrukturę szybkiego ładowania DC. 77% „kadry kierowniczej” oczekuje, że konsumenci będą wymagać czasu ładowania poniżej 30 minut podczas podróży. Większość działających obecnie stacji ładowania ma parametry wymagające ponad trzy godziny.

Badanie wykazało również, że oczekiwania dotyczące rynku pojazdów elektrycznych opierają się na tym, kiedy pojazdy elektryczne osiągną poziom kosztów na poziomie aut z silnikiem spalinowym. Większość uważa, że ​​pojazdy elektryczne mogą być szeroko stosowane bez dotacji rządowych (77%), ale większość nadal popiera takie programy (91%).

Koniec ery dealerów i przejście na cyfryzację

78% dyrektorów branży jest zgodna, że w nadchodzących latach nastąpi zasadnicza zmiana w sposobie kupowania pojazdów. Większość będzie sprzedawana przez Internet do 2030 r. A około trzy czwarte przewiduje, że ponad 40% pojazdów zostanie sprzedanych bezpośrednio przez producentów samochodów do konsumentów, z pominięciem dealerów.

Wraz z przejściem do handlu internetowego, dyrektorzy oczekują, że producenci samochodów będą zarabiać na ogromnej ilości gromadzonych danych. 43% spodziewa się, że producenci samochodów będą sprzedawać dane firmom ubezpieczeniowym.

O ankiecie i KPMG

KPMG przeprowadziło globalną ankietę wśród 1118 kadry kierowniczej z branży motoryzacyjnej i branż pokrewnych w sierpniu 2021 r. Wśród „przepytanych” było m. in. 372 dyrektorów generalnych, 325 innych dyrektorów wyższego szczebla, kierowników jednostek biznesowych i działów oraz menedżerów. Około jedna czwarta (24%) pracuje dla producentów samochodów, a 13% dla dostawców. Producenci samochodów ciężarowych zatrudniają 11% respondentów. Firmy o rocznych przychodach przekraczających 10 miliardów dolarów w 2020 roku zatrudniają 27% respondentów, podczas gdy 35% ma roczne przychody od 1 miliarda do 10 miliardów dolarów, a 38% ma przychody poniżej 1 miliarda dolarów.

KPMG to globalna organizacja niezależnych firm świadczących profesjonalne usługi audytorskie, podatkowe i doradcze. Działa w 146 krajach, mając swój oddział także w Polsce.

Źródło: na podstawie home.kpmg

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA