Szwedzki producent „wagi ciężkiej” poinformował o gotowości do przejścia na produkcję pojazdów bezemisyjnych. Firma ma plan – mapę drogową elektryfikacji, który zakłada, że co roku będzie dostarczał na rynek zelektryfikowany produkt. Scania dostarcza już dziś w pełni elektryczne ciężarówki i autobusy, które mają zasięg do 250 km na jednym ładowaniu. W ciągu najbliższych czterech-pięciu lat zasięg ten zwiększy się do 500 km. W 2022 r. na rynku zadebiutuje zaktualizowany, 36-tonowy PHEV o w pełni elektrycznym zasięgu 60 km. Do 2030 r. 50 procent całkowitej sprzedaży pojazdów marki powinno zostać zelektryfikowanych.
Zapotrzebowanie rośnie
Firma podkreśla, że zapotrzebowanie na transport stale rośnie, ale marże zysku w branży transportowej mogą być niewielkie, co utrudnia zmianę. Jednocześnie znaczna część globalnej emisji CO2, (około jednej czwartej), pochodzi z transportu. Procesy związane z redukcją emisji zdecydowanie przyspieszają m.in. w skutek rosnących wymagań dotyczących zrównoważonego rozwoju – nie tylko w odniesieniu do emisji CO2, ale także lokalnego zanieczyszczenia powietrza i hałasu. Ze względu na koszty energii i opłat drogowych pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej konkurencyjne, a pojemność baterii i technologia szybkiego ładowania szybko się poprawiają.
Zero do 2040
Scania zobowiązała się, aby utrzymać globalne ocieplenie poniżej 1,5 stopnia – zatwierdziła cele naukowe na 2025 r. i podpisała Zobowiązanie klimatyczne, zobowiązując się do pełnego zera netto do 2040 r. Zobowiązania objęły emisje zarówno z własnej działalności, jak i z momentu, w którym produkty firmy są wykorzystywane przez klientów – gdzie generowanych jest 96% całkowitej emisji z operacji i produktów. Aby to zmienić, Scania oferuje szeroką gamę pojazdów zelektryfikowanych i hybrydowych, a także najszerszą gamę silników kompatybilnych z biopaliwami. Podczas gdy biopaliwa będą ważne jako paliwa przejściowe w operacjach uważanych za trudne do zelektryfikowania – takich jak transport drewna, transport zdalny, transport ciężki i długodystansowy – Scania pracuje również nad elektryfikacją tych segmentów i testuje pojazdy elektryczne z klientami na wczesnym etapie.
Konkretny plan
Scania wprowadziła na rynek BEV i PHEV do użytku w miastach. 29-tonowy BEV ma zasięg 250 km po naładowaniu przez 90 minut. Z kolei 29-tonowy PHEV ma w pełni elektryczny zasięg 60 km po pełnym naładowaniu. Producent określił najważniejsze daty związane z elektryfikacją produktowego portfolio.
2022 r. – na rynku zadebiutuje zaktualizowany, 36-tonowy PHEV o w pełni elektrycznym zasięgu 60 km po 30 minutach ładowania.
2023r. – dostępność cięższych ciężarówek BEV zdolnych do pracy przez cztery godziny z masą brutto 40 ton lub trzy godziny z masą brutto 60 ton, przeznaczonych do transportu regionalnego.
2024r. – debiut dalekobieżnych elektrycznych ciężarówek, przystosowanych do szybkiego ładowania podczas 45-minutowych przerw na odpoczynek kierowców. Będą one w stanie działać od czterech do czterech i pół godziny, w zależności od tego, czy pojazd waży 40 czy 60 ton.
Do 2025r. – większość operacji ma być zelektryfikowanych, w tym budownictwo, górnictwo, transport długodystansowy i ciężarówki do drewna. 10% sprzedaży pojazdów firmy w Europie zostanie zelektryfikowane.
Do 2030 r. – 50 procent globalnej sprzedaży pojazdów Scania powinno zostać zelektryfikowanych.
Aby osiągnąć cel, potrzebny jest dostęp do infrastruktury ładowania i odnawialnej energii elektrycznej. W rezultacie jak podkreśla producent inwestycje w infrastrukturę i partnerstwo w zakresie pojazdów elektrycznych z akumulatorami pozostają dla niego priorytetem.
„Wiedza o tym, co nadchodzi i kiedy, oznacza, że możemy pomóc klientom planować z dużym wyprzedzeniem – co jest niezwykle ważne, jeśli chodzi o takie rzeczy, jak infrastruktura ładowania, której wdrożenie może zająć dużo czasu. Dzięki silnym partnerstwom i sojuszom z zainteresowanymi stronami nie tylko w tradycyjnym przemyśle transportowym, ale także w takich obszarach, jak infrastruktura energetyczna i zielona energia, zamierzamy nie tylko śledzić tę transformację branży, ale także być w jej czołówce – powiedział Fredrik Allard, starszy wiceprezes ds. E-mobilności Scanii.
W Polsce przedstawicielem Scania CV AB jest Scania Polska S.A., która jest generalnym dystrybutorem i przedstawicielem marki. W Polsce sieć Scania tworzy 11 dilerów i 40 autoryzowanych serwisów oraz własne centrum szkoleniowe. W ofercie Scania w Polsce dostępne są również pojazdy ciężarowe zasilane LNG.
Źródło: na podstawie Scania, własne