Firmy poinformowały o podpisaniu porozumienia o wspólnym zaangażowaniu w dekarbonizację drogowego transportu towarowego w Unii Europejskiej. Partnerzy podejmą współpracę w zakresie rozwoju infrastruktury wodorowej dla ciężkich samochodów ciężarowych. TotalEnergies zamierza uruchomić do 2030 r. 150 stacji tankowania wodoru w kliku europejskich krajach, a Daimler Truck do 2025 r. rozpocznie dostarczanie swoim klientom samochodów ciężarowych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Wspólny cel
Współpraca firm obejmie pozyskiwanie wodoru wraz z powiązaną logistyką, dostawy wodoru do stacji benzynowych, rozwój pojazdów ciężarowych napędzanych wodorem, stworzenie bazy klientów i inne obszary. TotalEnergies dąży do bezpośredniego lub pośredniego uruchomienia do 2030 r. nawet 150 stacji tankowania wodoru w Niemczech, Niderlandach, Belgii, Luksemburgu i Francji. W ramach tej współpracy Daimler Truck do 2025 r. rozpocznie dostarczanie swoim klientom w Niderlandach, Belgii, Luksemburgu i Francji również samochodów ciężarowych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Producent samochodów ciężarowych udzieli swoim klientom wsparcia w celu zapewnienia im łatwej i konkurencyjnej eksploatacji tych pojazdów.
– Z pełnym zaangażowaniem włączamy się w realizację celów Porozumienia Paryskiego w sprawie ochrony klimatu, chcąc także aktywnie przyczyniać się do dekarbonizacji drogowego transportu towarowego w Unii Europejskiej. W transporcie dalekobieżnym przewidujemy wprowadzenie dwóch rozwiązań neutralnych pod względem emisji CO2 – oprócz ciężarówek napędzanych wyłącznie energią elektryczną z akumulatorów, także przede wszystkim zastosowanie samochodów ciężarowych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. W tym celu wspólnie z silnymi partnerami, takimi jak TotalEnergies, zamierzamy zbudować w Europie infrastrukturę wodorową. Jestem głęboko przekonana, że będzie to miało zasadnicze znaczenie dla upowszechnienia w branży transportowej ciężarówek napędzanych ogniwami paliwowymi – powiedziała Karin Rådström, odpowiedzialna za markę Mercedes-Benz Trucks i członek zarządu Daimler Truck AG.
Multienergetyczna firma
– Wodór odegra istotną rolę w dążeniu TotalEnergies do dekarbonizacji transportu drogowego, zwłaszcza dalekobieżnego transportu towarowego. Nasza firma aktywnie bada wszelkie aspekty wodorowego łańcucha tworzenia wartości w transporcie, od produkcji po dostawy i dystrybucję, oraz buduje w tym celu kluczowe partnerstwa. W porozumieniu ze społeczeństwem chcemy zbudować firmę multienergetyczną, której ambicją jest osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 roku. Jednym z głównych wyzwań, z jakimi chcemy się zmierzyć, jest zatem rozwój europejskiej sieci stacji tankowania wodoru dla transportu drogowego. Jesteśmy dumni ze współpracy z tak zmotywowanym graczem jak Daimler Truck, mającej na celu zastosowanie jednolitego podejścia w rozwoju transportu towarowego neutralnego pod względem emisji CO2 – dodał Alexis Vovk, dyrektor ds. marketingu i usług oraz członek zarządu TotalEnergies.
Obie firmy chcą też zbadać możliwości obniżenia całkowitych kosztów eksploatacji ciężarówek napędzanych wodorem. W tym celu przewidziana jest współpraca z organami regulacyjnymi, tworzącymi odpowiednie ramy prawne w Unii Europejskiej. Daimler Truck i TotalEnergies są członkami konsorcjum H2Accelerate.
GenH2 Truck za sześć lat
Daimler Truck AG realizuje strategię biznesową opartą na zrównoważonym rozwoju oraz wyznacza cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować samochody neutralne pod względem emisji CO2. Aktualnie Daimler Truck przeprowadza na niemieckich drogach publicznych testy udoskonalonego prototypu pojazdu Mercedes-Benz GenH2 Truck – w roku 2027 producent zamierza dostarczyć klientom pierwsze seryjne egzemplarze tej ciężarówki.
Źródło: na podstawie media.daimler.pl