Firma Volvo Cars wzywa światowych liderów i dostawców energii do znacznego zwiększenia inwestycji w czystą energię, aby samochody elektryczne mogły znaczne efektywniej niż dotąd korzystnie wpływać na klimat. Firma zamierza stać się producentem w pełni elektrycznych samochodów do 2030 r. i planuje wprowadzić w nadchodzących latach zupełnie nową rodzinę samochodów elektrycznych. Do 2040 r. Volvo chce być neutralne dla klimatu.
Wezwanie skierowane jest do światowych liderów i zbiega się ze świeżo opublikowanym raportem na temat całkowitej emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia elektrycznych samochodów Volvo Cars. Raport przedstawia jak duży potencjał redukcji emisji CO2 mają pojazdy typu BEV, gdy są produkowane przy użyciu czystych źródeł energii, a potem ładowane także z takich źródeł.
Apel w szczycie klimatycznym
Zarówno raport, jak i apel Volvo Cars pokrywa się ze szczytem klimatycznym ONZ – COP26 w Glasgow, podczas którego szefowie rządów i przedstawiciele świata biznesu i przemysłu omawiają plany redukcji emisji dwutlenku węgla i podejmują starania, by zatrzymać globalne ocieplenie.
Firma zamierza stać się producentem w pełni elektrycznych samochodów do 2030 r. i planuje wprowadzić w nadchodzących latach zupełnie nową rodzinę samochodów elektrycznych, co jest jednym z najbardziej ambitnych planów elektryfikacji w branży motoryzacyjnej. Do 2040 r. Volvo chce być neutralne dla klimatu.
Volvo Cars potrzebuje pomocy rządów i sektora energetycznego, by jej elektryczne samochody jeszcze lepiej mogły wykorzystać swój pro-środowiskowy potencjał. Jak pokazuje nowy raport oceny cyklu życia (LCA) dla Volvo C40 Recharge, dostępność czystej energii zarówno do produkcji, jak i ładowania elektrycznego Volvo ma ogromne znaczenie pod względem emisji CO2. Gdy kierowca ładuje C40 Recharge czystą energią, taką jak energia wiatrowa, emisja CO2 w cyklu życia samochodu jest o ponad połowę mniejsza niż w przypadku tradycyjnego Volvo XC40 z silnikiem spalinowym. Podczas ładowania energią elektryczną wytwarzaną z paliw kopalnych różnica ta staje się znacznie mniejsza.
Potrzebne systemowe wsparcie
– Podjęliśmy świadomą strategiczną decyzję, aby zostać producentem w pełni elektrycznych samochodów i liderem w branży, ale nie możemy sami przejść na neutralność klimatyczną. Potrzebujemy rządów i firm energetycznych na całym świecie, aby zintensyfikowały inwestycje w czystą energię i infrastrukturę ładowania, aby w pełni elektryczne samochody mogły naprawdę spełnić obietnicę czystszej mobilności – powiedział Håkan Samuelsson, prezes Volvo Cars
Punkt widzenia Volvo Cars jest zgodny z wnioskami raportu Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) z 2021 r. na temat World Energy Investment, który wskazuje, że chociaż inwestycje w czystą energię „umiarkowanie wzrastają”, te planowane inwestycje „pozostają znacznie poniżej tego, co jest wymagane, aby uniknąć poważnych zmian klimatycznych”. Według raportu IEA, globalne inwestycje w czystą energię „musiałyby się podwoić w bieżącym dziesięcioleciu, aby globalny wzrost temperatury nie przekroczył 2°C. Aby utrzymać wzrost globalnej temperatury w zakresie 1,5°C, inwestycje w działania ekologiczne musiałyby wzrosnąć… trzykrotnie!
Raporty zapewniają przejrzystość
Począwszy od XC40 Recharge, pierwszego samochodu elektrycznego wprowadzonego na rynek w 2019 r., Volvo Cars wydaje raport LCA dla każdego w pełni elektrycznego modelu. Raporty te zapewniają pełną przejrzystość pod względem wpływu CO2 samochodu w różnych scenariuszach i dostarczają klientom cennych informacji na temat ogólnego śladu węglowego samochodu.
Raport LCA dotyczący Volvo C40 Recharge pokazuje, że podczas ładowania go energią elektryczną wytwarzaną z czystych źródeł jego ślad węglowy w cyklu życia zmniejsza się do około 27 ton CO2, w porównaniu do 59 ton w przypadku kompaktowego SUV-a XC40 napędzanego silnikiem spalinowym. Jednak gdy kierowcy ładują swoje C40 Recharge przy użyciu przeciętnego globalnego miksu energetycznego (czyli 60% energii z paliw kopalnych), tonaż CO2 w cyklu życia samochodu może wzrosnąć nawet do 50 ton, znacznie zmniejszając korzyści dla środowiska w porównaniu z samochodem z napędem tradycyjnym.
Czysta energia jest również ważnym czynnikiem zmniejszającym ślad węglowy związany z produkcją samochodu elektrycznego. LCA pokazuje, że emisje produkcyjne C40 Recharge są o 70% wyższe niż w przypadku XC40 z silnikiem benzynowym. Wynika to głównie z dużych nakładów energii niezbędnej do produkcji akumulatorów i stali, a także ze zwiększonego udziału aluminium w samochodzie.
W ekologicznej czołówce
Volvo Cars podejmuje aktywne kroki w celu rozwiązania tych emisji. Planowana współpraca z SSAB ma na celu opracowanie stali, do której produkcji nie będą używane paliwa kopalne. Volvo Cars chce też produkować akumulatory w zakładach wykorzystujących w 100% energię odnawialną. Firma dąży do zmniejszenia śladu węglowego w cyklu życia na przeciętny samochód o 40 % w latach 2018-2025, w tym poprzez zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w swoim łańcuchu dostaw o 25 % do 2025 roku. Jeśli chodzi o własną działalność, firma dąży do produkcji neutralnej dla klimatu do 2025 roku. Już teraz wszystkie europejskie zakłady Volvo Cars zasilane są w 100% czystą energią elektryczną, a zakład Torslanda w Szwecji jest w pełni neutralny dla klimatu. Podobnie jest w pozostałych częściach świata. Zakłady w Chengdu i Daquing w Chinach są również zasilane energią elektryczną neutralną dla klimatu.
Źródło: na podstawie Volvo Cars