Amerykański samochodowy startup, wspierany przez Amazon.com ma osiągnąć wartość przekraczającą 53 miliardy dolarów. Debiut giełdowy ma sprawić, że ten producent pojazdów elektrycznych osiągnie potencjalną wartość bliską swojego rywala na rynku samochodowym, czyli Hondy. Przypomnijmy, że przed kilkoma dniami wartość giełdowa Tesli przekroczyła magiczną granicę biliona USD.
Według Agencji Reuters, startup dzięki giełdowemu debiutowi chce pozyskać do 8,4 miliarda dolarów. Od zeszłego roku firmy w przestrzeni EV pojawiły się jako jedne z najgorętszych inwestycji, zwłaszcza wśród inwestorów SPAC poszukujących kolejnej Tesli (firma zarządzana przez Elona Muska osiągnęła ostatnio historyczną granicę, biliona dolarów). Special Purpose Acquisition Company (SPAC) jest rodzajem spółki specjalnego przeznaczenia lub też spółki celowej.
Droższy niż Ferrari
Według Bloomberga, fundusze zebrane przez firmy SPAC w ostatnich 12 miesięcy wzrosły do ponad 120 mld USD. W samym tylko 2020 roku w USA powstało ponad 250 spółek SPAC, które pozyskały 83 mld USD. Jedną z takich spółek jest Rivian, który nie sprzedał jeszcze znaczącej ilości swoich elektrycznych furgonetek lub ciężarówek. Jednak prawdopodobnie może być wyceniany wyżej niż Ferrari, i nieco niżej niż Honda, General Motors czy Ford.
Startup intensywnie inwestuje, aby zwiększyć produkcję, w tym w ekskluzywny, całkowicie elektrycznego pickupa R1T (produkcja ruszyła we wrześniu). W tym segmencie wyprzedza konkurencję uznanych rywali, takich jak Tesla, General Motors i Ford.
Zlecenie od Amazona
Co ciekawe firma Rivian Automotive , która odnotowała straty w wysokości prawie 1 mld USD w pierwszej połowie tego roku, miała we wrześniu około 48 390 zamówień przedpremierowych na swoje pickupy i SUV-y R1S w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Obecnie realizuje dwutorową strategię: buduje elektryczne samochody dostawcze dla Amazona oraz rozwija markę elektrycznych pickupów i SUV-ów, skierowaną do osób dysponujących większymi środkami.
Zainwestował także Ford
Amazon, który pod koniec października ujawnił pozyskanie 20% udziałów w Rivian, zamówił 100 000 elektrycznych samochodów dostawczych. W Rivian swoje udziały posiada także Ford (ponad 5%). Co ciekawe w ubiegłym tygodniu właśnie Ford poinformował, że ma ponad 160 000 zamówień na elektrycznego pickupa F-150 Lightning i że elektryczna wersja jego dostawczego vana Transita jest „całkowicie wyprzedana”. Także General Motors przygotowuje się do produkcji elektrycznych samochodów dostawczych, SUV-ów i pickupów.
135 mln akcji do kupienia
Rivian chce sprzedać 135 milionów akcji w przedziale cenowym od 57 do 62 dolarów za sztukę. Obecnie Rivian Automotive ma obecnie zakład produkcyjny w USA: w 2017 roku firma kupiła dawną fabrykę Mitsubishi w Normal w amerykańskim stanie Illinois. Tam montowane są „elektryczne transportery” dla Amazona oraz dwa debiutanckie modele R1S i R1T.
Inwestycja także w Europie
Przed kilkoma tygodniami pojawiły się ponadto doniesienia o tym, że firma negocjuje z brytyjskim rządem warunki dla budowy fabryki pod Bristolem. Rivian podobno wybrał już na lokalizację swojej inwestycji 250-hektarowy park przemysłowy „Gravity”. Firma rozważa jednak także lokalizacje w Niemczech i Niderlandach. Inwestycja ma wynieść ponad 1,17 mld euro.
Źródło: reuters.com, własne