Już wkrótce pierwszy polski autobus elektryczny wyjedzie w tym roku na ulice Konina. W minionym tygodniu w siedzibie ARP S.A. w Warszawie miało miejsce podpisanie umowy trójstronnej na dostawę w formie leasingu autobusu Pilea produkowanego przez ARP E-Vehicles sp. z o.o., (spółka zależna Agencji Rozwoju Przemysłu) całkowicie polskiego autobusowego elektryka, który będzie dostępny w dwóch wersjach długości: 8,5 m i 10 m.
Pilea to niewielki, zeroemisyjny pojazd z napędem elektrycznym, który dzięki nowoczesnej technologii i małym gabarytom, znakomicie sprawdzi się jako miejski środek transportu, szczególnie na linii nocnej. Został zaprojektowany przez polskich konstruktorów z zastosowaniem najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, z troską o czystość powietrza i redukcję hałasu z otoczenia.
Samonośny szkielet
Konstrukcja szkieletu pojazdu została wykonana w technologii samonośnej z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych a użycie elementów poszycia zewnętrznego z aluminium i laminatów poliestrowych pozwoliło uzyskać niską masę pojazdu.
Baterie napędzające autobus zostały umieszczone pod podwoziem, co znacznie obniżyło środek ciężkości pojazdu i poprawiło jego parametry trakcyjne.
Wielofazowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi gwarantuje większą sprawność i przeciążalność silnika, a także lepsze osiągi pojazdu oraz zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu baterii.
Umowę podpisali: Magdalena Przybyła – Prezes Zarządu, w imieniu MZK Konin sp. z o.o., Wojciech Miedziński – Prezes Zarządu, w imieniu ARP Leasing, Michał Maćkowiak – Wiceprezes Zarządu, w imieniu ARP E-Vehicles sp. z o.o.
Nowy autobus, jeszcze pod nazwą ARP E-Vehicles, testowano w Koninie w październiku ubiegłego roku. Spotkał się on wtedy z bardzo dobrym przyjęciem, zarówno pasażerów, jak i kierowców MZK. Konin będzie pierwszym miastem w Polsce, po ulicach którego jeździć będzie Pilea – polski, innowacyjny, lekki, elektryczny autobus.
– W ARP dostrzegamy potencjał rynku elektromobilności, nie tylko ze względu na jego innowacyjny charakter, tak bliski działalności naszej spółki, czy też jego znaczenie dla ochrony środowiska, ale także z powodów biznesowych. Dlatego w zeszłym roku kupiliśmy Rafako Ebus, wraz z projektem elektrycznych autobusów. Dziś są one rozwijane przez zależną od Agencji Rozwoju Przemysłu spółkę ARP E-Vehicles. Autobusy dostępne są w dwóch wersjach: 8,5 m i 10 m długości. Odpowiadają one zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, dla których ważne jest bezpieczeństwo transportu dzieci i młodzieży – powiedział Paweł Kolczyński, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.
Źródło: na podstawie konin.pl, arp.pl