Producent zapowiedział, że od 2030 roku nie będzie już budować ani sprzedawać samochodów z silnikami spalinowymi. Należąca do BMW brytyjska firma stanie się w ten sposób wytwórcą samochodów czysto elektrycznych. Rolls-Royce zapowiedział ponadto swój pierwszy elektryczny samochód – Spectre.
Pierwszy samochód elektryczny Rolly-Royce Motor Cars będzie nosił nazwę Spectre, a dostawy do klientów mają rozpocząć się w 2023 roku. Brytyjski producent samochodów luksusowych nie ujawnił jeszcze żadnych danych technicznych. Prestiżowa limuzyna jest obecnie przygotowywana do „zbliżających się testów drogowych”.
Początek testów Spectry
– 117 lat po założeniu marki, z dumą ogłaszamy, że Rolls-Royce rozpocznie program testów drogowych niezwykłego nowego produktu. Będzie to w pełni elektrycznych samochodów. Ma być najlepszym – super – luksusowym produktem. Pojazd jest już budowany i niebawem będzie testowany. Do naszych klientów pierwsze modele trafią w czwartym kwartale 2023 roku. Najpierw jednak zanim wejdzie do produkcji, Spectre pokona 2,5 miliona kilometrów testowych na drogach całego świata – powiedział dyrektor generalny Torsten Müller-Ötvös.
Pierwsze zapowiedzi w 2011 roku
Perspektywy pojawienia się elektrycznej limuzyny od Rolly-Royce’a nie są zaskoczeniem. Marka po raz pierwszy wspomniała o e-samochodach w 2011 roku. W 2016 roku zaprezentowała już samochód koncepcyjny 103EX. Zamiast tradycyjnego silnika V12, w futurystycznie zaprojektowanym nadwoziu miał napęd elektryczny. Od tego czasu Rolls-Royce wielokrotnie powtarzał, że cichy i mocny napęd elektryczny bardzo dobrze pasuje do charakteru luksusowych samochodów.
Na własnej platformie
Teraz Rolls-Royce potwierdził, że luksusowy samochód elektryczny będzie oparty na platformie Phantoma – dedykowanej dla tej luksusowej marki, zaprojektowanej i zbudowanej przez jej inżynierów. „Udało nam się zintegrować nasze plany dotyczące elektrycznego układu napędowego z oryginalnym projektem architektonicznym i zapewnić, że ten wyjątkowy nowy produkt spełni niezwykle wysokie oczekiwania naszych klientów” – można przeczytać na stronie producenta.
Kierunek emobilność
– Poprzez model Spectre wyznaczyliśmy kierunek w którym zmierzamy. Kierunek do pełnej elektryfikacji całego naszego portfolio produktów do 2030 r. Do tego czasu Rolls-Royce nie będzie już zajmował się produkcją ani sprzedażą jakichkolwiek produktów do silników spalinowych – potwierdził dyrektor generalny Rolls-Royce, Torsten Müller-Ötvös.
Magazyny energii i silniki do esamolotów
Warto zaznaczyć, że marka już od lat prowadzi zaawansowane prace nad silnikami elektrycznymi dla samolotów. Na początku roku Rolls-Royce rozpoczął prace nad nowymi magazynami energii dla systemów napędowych eVTOL i elektrycznych samolotów podmiejskich. Firma zainwestuje w to przedsięwzięcie łącznie 80 milionów funtów (około 93,4 miliona euro) do 2030 roku.
Rolls-Royce zakłada, że opracowywane urządzenia pozwolą na obsługę lotów o zerowej emisji na dystansie ponad 100 mil (160 kilometrów). Systemy magazynowania energii (ESS) są dedykowane do wykorzystania dla całkowicie elektrycznych i hybrydowych systemów napędowych VTOL lub samolotów mieszczących maksymalnie 19 pasażerów.
Rolls-Royce od wielu lat dostarcza „elektryczne rozwiązania” i opracował już 10 różnych systemów akumulatorowych do zastosowań lotniczych. Z tych akumulatorów, cztery projekty zostały już wykorzystane w trzech samolotach, które jak deklaruje firma mają za sobą już ponad 250 godzin lotu.
Źródło: własne, press.rolls-roycemotorcars.com