Brytyjski specjalista od napędów elektrycznych Equipmake i hiszpański producent autobusów Beulas zaprezentowali piętrowy autobus z zasilaniem akumulatorowym. Ma on mieć zasięg do 400 km (250 mil) przy pojemności akumulatora do 543 kWh. Według producenta to najnowocześniejszy na świecie i dysponujący rekordowym zasięgiem elektryczny piętrowy bus. Szacuje się, że globalny rynek autobusów elektrycznych wzrośnie z 300 000 pojazdów rocznie do miliona do 2030 r
Jak zapowiadają partnerzy, model Jewel E pojawi się na rynku w przyszłym roku. Wcześniej w czwartym kwartale tego roku mają rozpocząć się testy tego elektrycznego autobusu piętrowego. Model będzie produkowany w fabryce w Norfolk, otwartej przez Equipmake pod koniec 2019 roku. Brytyjska firma zajmująca się silnikami elektrycznymi podkreśla, że zeroemisyjny autobus spełnia kryteria ogłoszonego wiosną programu rządowego promującego zielone napędy w Wielkiej Brytanii. Zakłada on „wprowadzenie” na brytyjskie drogi 4000 nowych wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii autobusów elektrycznych i wodorowych. Operacja ma zakończyć się do 2024 roku.
Największa bateria i zasięg
Jewel E jest zasilany przez skalowalny układ napędowy o zerowej emisji (ZED) firmy Equipmake. W autobusie piętrowym zastosowano silnik o mocy 400 kW i 3500 Nm przy 1000 obr./min, który jest montowany bezpośrednio na wale napędowym bez oddzielnej skrzyni biegów. W zależności od liczby akumulatorów, Equipmake określa pojemność akumulatora do 543 kWh. Tym samym ten ebus może pochwalić się największą baterią spośród wszystkich jednoosiowych piętrowych autobusów elektrycznych, a także najdłuższym zasięgiem, z maksymalnie 400 km (250 milami) na jednym ładowaniu. To więcej niż zapotrzebowanie na cały dzień użytkowania.
System zarządzania ciepłem
Producent wspomina również o wydajnym systemie zarządzania ciepłem, w tym o układzie chłodzenia wodą i glikolem (wyróżniająca cecha pojazdu). Jeśli chodzi o technologię ładowania, autobus jest dedykowany do nocnego ładowania prądem stałym w zajezdni. Według Equipmake układ napędowy ZED jest obecnie używany m. in. w jednopiętrowych autobusach na ulicach Buenos Aires.
475 milionów km po Londynie
Firma ma nadzieję, że ich elektryk „pomoże zaspokoić stale rosnący ogromny popyt” na tego typu autobusy. Oczekuje się, że globalny rynek autobusów elektrycznych wzrośnie z 300 000 pojazdów rocznie do miliona do 2030 r. O skali zapotrzebowania może świadczyć też przykład samego Londynu. Autobusy na ulicach brytyjskiej stolicy pokonują ponad 475 milionów kilometrów rocznie, zapewniając ludziom mobilność i łączność, stanowiąc integralną część sieci transportowej.
Priorytet: rynek krajowy
Model skrojony więc jest przede wszystkim na rynek krajowy. Firma Equipmake twierdzi, że nadaje się do eksploatacji w Londynie oraz całym dystrykcie oraz „spełnia najnowsze specyfikacje i wymagania normy bezpieczeństwa autobusów Transport for London (TfL) na rok 2024.
– Poprawa jakości powietrza w miastach to problem globalny. Jednocześnie operatorzy chcą pojazdów, które są opłacalne i wysoce wydajne, podczas gdy rządy i władze lokalne potrzebują producentów autobusów, aby szybko wprowadzali na rynek zaawansowaną technologię. Firma Equipmake wzięła to wszystko pod uwagę, czego efektem jest nasz innowacyjny, nowy piętrowy pojazd elektryczny Jewel E – powiedział Ian Foley, dyrektor zarządzający Equipmake.
Dekarbonizacja po brytyjsku
Przypomnijmy, że rząd brytyjski przedstawił plan dekarbonizacji całego sektora transportowego. W myśl projektu do 2040 roku wstrzymana zostałaby sprzedaż wszystkich rodzajów pojazdów drogowych napędzanych silnikiem spalinowym. W ramach projektu sama produkcja bezemisyjnych pojazdów drogowych ma zapewnić Brytyjczykom do 2050 roku dziesiątki tysięcy miejsc pracy o wartości do 9,7 miliarda funtów.
Źródło: na podstawie equipmake.co.uk, własne