Chiński producent samochodów elektrycznych Xpeng zapowiedział rozbudowę istniejącego zakładu w Zhaoqing. To kolejna inwestycja Chińczyków, którzy po zakończeniu wszystkich projektów i ewentualnej ich rozbudowie mogliby produkować nawet 600 000 elektryków rocznie.
Na stronie internetowej producenta pojawiła się informacja o tym, że osiągnięto porozumienie z władzami miejskimi Zhaoqing i Strefą Rozwoju Przemysłu Zaawansowanych Technologii Zhaoqing w sprawie rozbudowy tamtejszego zakładu. Po zakończeniu drugiego etapu budowy zakład powinien być w stanie wyprodukować 200 000 pojazdów rocznie.
Trzy fabryki
Z oświadczenia Xpeng nie wynika jednak, kiedy dokładnie rozbudowa ma zostać zakończona. To kolejna duża inwestycja chińskiego producenta. Na początku sierpnia firma Xpeng rozpoczęła budowę kolejnej fabryki w Wuhan, która będzie miała roczną zdolność produkcyjną 100 000 samochodów elektrycznych. Ponadto od września 2020 r. w Kantonie budowany jest trzeci zakład, który ma zostać uruchomiony pod koniec 2022 roku (zakład w Wuhan prawdopodobnie w 2023 roku).
Zdecyduje koniunktura
Wynika z tego, że w momencie zakończenia wszystkich obecnych inwestycji Xpeng miałby zdolność produkcyjną 400 000 pojazdów rocznie. Co więcej gdyby dwie budowane fabryki w Guangzhou i Wuhan zostały w drugiej fazie rozbudowane do 200 000 pojazdów (rozbudowa zależna jest jednak od koniunktury na rynku), Xpeng mógłby produkować aż 600 000 pojazdów rocznie. Obecnie firma założona i prowadzona przez He Xiaopeng oferuje dwa modele, elektrycznego SUV-a G3 i elektrycznego sedana P7. Trzeci model, P5, został już zaprezentowany, ale nie ma go jeszcze na rynku.
Elektryk dla chińskiej klasy średniej
XPeng przedstawia się jako to wiodąca chińska firma zajmująca się inteligentnymi pojazdami elektrycznymi, która projektuje, rozwija, produkuje i sprzedaje inteligentne pojazdy elektryczne, przeznaczone dla konsumentów z klasy średniej w Chinach. XPeng opracowuje we własnym zakresie technologię autonomicznej jazdy z pełnym stosem i inteligentny system operacyjny w samochodzie, a także podstawowe systemy pojazdu, w tym układ napędowy i architekturę elektryfikacyjną/elektroniczną.
Firma ma siedzibę w Guangzhou w Chinach, a główne biura znajdują się w Pekinie, Szanghaju i Kalifornii.
Źródło: xiaopeng.com, electrive.com