UDOSTĘPNIJ

Mercedes poinformował, że  Daimler Truck AG i rada zakładowa spółki porozumiały się w sprawie kluczowych kwestii dotyczących przyszłego ukierunkowania i zabezpieczenia działalności zakładów Mercedes-Benz produkujących zespoły napędowe. Trzy fabryki objęte porozumieniem – w Gaggenau, Kassel i Mannheim – skoncentrują się na różnych komponentach do napędów elektrycznych. We współpracy z siostrzanym zakładem w Detroit utworzą sieć produkcyjno-technologiczną, wyspecjalizowaną w komponentach napędów elektrycznych i systemach akumulatorowych, która przyśpieszy rozwój światowej produkcji elektrycznych napędów akumulatorowych i napędów na bazie wodorowych ogniw paliwowych. W październiku 2021 r. w fabryce Mercedes-Benz w Wörth rozpocznie się seryjna produkcja pierwszego samochodu ciężarowego do transportu dystrybucyjnego z akumulatorowym napędem elektrycznym – Mercedes-Benz eActros, a w przyszłym roku dołączy do niego eEconic.

Postawić na elastyczność

„Nasza branża przechodzi transformację w kierunku neutralności emisji CO2 samochodów ciężarowych. Ponieważ jeszcze przez kilka lat będzie nam towarzyszył również napęd konwencjonalny, wyznaczając kierunek rozwoju naszych fabryk zespołów napędowych, stawiamy przede wszystkim na elastyczność, ekonomiczność i bardzo dobre wyszkolenie pracowników. Trzeba to było uzgodnić z radą zakładową w ramach naszych negocjacji. Porozumienie udało się osiągnąć dzięki utworzeniu sieci produkcyjno-technologicznej wyspecjalizowanej w komponentach napędów elektrycznych i systemach akumulatorowych wraz z zakładowymi centrami kompetencyjnymi. W ten sposób tworzymy optymalne warunki dla maksymalnej konkurencyjności naszych fabryk i jednocześnie kładziemy podwaliny pod pomyślną przyszłość – stwierdził Yaris Pürsün, kierujący globalną produkcją komponentów napędowych dla Daimler Truck.

Także w przyszłości nasze pojazdy użytkowe będą przewozić towary i ładunki w celu zapewnienia bezpieczeństwa rozwoju gospodarki i dostaw żywności. W naszych produktach potrzebujemy zatem przyszłościowych rozwiązań w zakresie techniki napędowej, wytwarzanych w należących do nas fabrykach. Właśnie to zapewnią nam uzgodnione założenia. Transformacja w dziedzinie mobilności oznacza więc również zapewnienie bezpieczeństwa zatrudnienia w naszych zakładach. Osiągniemy je dzięki nowym produktom, innowacyjnym rozwiązaniom technicznym i odpowiedniemu rozwojowi zawodowemu naszych pracowników. W ich interesie aktywnie kształtujemy tę transformację. Również w przyszłości firma Daimler Truck zapewni interesujące, a przede wszystkim stabilne możliwości zatrudnienia – dodał Michael Brecht, przewodniczący głównej rady zakładowej i zastępca przewodniczącego rady nadzorczej Daimler AG.

Poszerzyć możliwości produkcyjne

Fabryka Mercedes-Benz w Gaggenau, specjalizująca się w skrzyniach biegów do ciężkich pojazdów użytkowych, stanie się również centrum kompetencyjnym w zakresie komponentów napędów elektrycznych oraz montażu zespołów napędowych na bazie wodorowych ogniw paliwowych. Fabryka Mercedes-Benz w Kassel rozszerzy swój dotychczasowy obszar specjalizacji w dziedzinie osi do pojazdów użytkowych i stanie się centrum kompetencyjnym w zakresie elektrycznych systemów napędowych. Fabryka Mercedes-Benz w Mannheim, wiodący zakład produkujący silniki do pojazdów użytkowych, korzysta z ponad 25-letniego doświadczenia zlokalizowanego tam centrum kompetencyjnego ds. bezemisyjnej mobilności (KEM) i koncentruje się na technice akumulatorowej oraz systemach wysokiego napięcia. Oprócz inwestycji w przetwarzanie i recykling systemów akumulatorowych, w zakładach produkujących dziś zespoły napędowe zostaną zintegrowane ważne zakresy produkcji elementów do napędów alternatywnych, takich jak układy osi z napędem elektrycznym, silniki elektryczne i falowniki, a także montaż systemów ogniw paliwowych.

Jestem przekonany, że dzięki utworzeniu sieci produkcyjno-technologicznej wyspecjalizowanej w komponentach napędów elektrycznych i systemach akumulatorowych będziemy nadal umacniać swoją pozycję wiodącego na świecie producenta pojazdów użytkowych, a zapisane w uzgodnionym dokumencie kluczowe założenia pozwolą nam wspólnie kształtować przyszłość niemieckich zakładów – podkreślił Yaris Pürsün.

Produkcja ogniw w planach

Kolejnym elementem sieci technologicznej są tzw. laboratoria innowacji („InnoLabs”), które powstaną we wszystkich zakładach obok centrów kompetencyjnych. Laboratorium „InnoLab Batterie”, zlokalizowane w zakładzie Mercedes-Benz w Mannheim, umożliwi Daimler Truck AG uruchomienie własnej pilotażowej produkcji ogniw akumulatorowych, a tym samym zapewni podstawy przyszłego know-how w zakresie techniki akumulatorowej.

W ramach transformacji w kierunku neutralności emisji CO2 w transporcie Daimler Truck stawia zdecydowanie na dwa w pełni elektryczne systemy napędu – napęd akumulatorowy i wodorowe ogniwa paliwowe. Umożliwiają one uwzględnienie wszystkich rodzajów zastosowań pojazdów od miejskiego transportu dystrybucyjnego, po wielokilometrowe przejazdy transportowe.

W październiku 2021 r. w fabryce Mercedes-Benz w Wörth rozpocznie się seryjna produkcja pierwszego samochodu ciężarowego do transportu dystrybucyjnego z akumulatorowym napędem elektrycznym – Mercedes-Benz eActros, a w przyszłym roku dołączy do niego eEconic. Od połowy obecnej dekady dostępny będzie napędzany akumulatorowo eActros LongHaul do transportu dalekobieżnego. Jego kluczowe komponenty produkować będą zakłady wytwarzające zespoły napędowe.

Źródło: na podstawie Mercedes-Benz

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA