newsroom.nissan-europe.com, materiały własne
Nissan ogłosił swoje plany w zakresie samochodów elektrycznych w Europie, zapowiadając wprowadzenie na rynek nowych modeli, dodatkowe inwestycje w infrastrukturę, nowe rozwiązania w zakresie ładowania i magazynowania energii oraz wizję zapewnienia bezpłatnego ładowania EV z wykorzystaniem technologii dwukierunkowego przepływu energii.
Komunikaty te zostały przekazane podczas trzeciego wydarzenia z cyklu Nissan Futures, zorganizowanego w Oslo pod hasłem „The Car and Beyond”.
Firma planuje rozbudować swoją infrastrukturę ładowania w Europie o 20% w ciągu najbliższych 18 miesięcy. Bazując na standardzie CHAdeMO, Nissan zbudował do tej pory sieć obejmującą na Starym Kontynencie ponad 4600 szybkich ładowarek. Japoński producent zapowiedział powiększenie tej liczby o kolejny 1000. Ładowarki mają być instalowane zarówno przy autostradach, jak i w miastach.
Nissan zapowiedział także nową serię ładowarek domowych i biurowych na rok 2018. Nowa ładowarka domowa o mocy 7 kW pozwala na naładowanie do pełna akumulatorów EV w ciągu 5,5 godziny tj. o 70% szybciej w porównaniu z technologią dostępną do tej pory. Wydajniejsza ładowarka o mocy 22 kW jest w stanie naładować baterie EV w ciągu 2 godzin. Urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o właścicielach flot i firm, ale może być również zakupione przez indywidualnych konsumentów.
Nissan zaprezentował również nowy, domowy system magazynowania energii. Dzięki niemu, właściciele EV mogą podłączyć swój samochód bezpośrednio do skrzynki ściennej w celu naładowania akumulatora. Urządzenie daje klientom możliwość lepszego zarządzania kosztami prądu, a nawet wytwarzania własnej energii elektrycznej z paneli słonecznych.
Nowa gama ładowarek do domu i biura będzie dostępna od początku 2018 roku.
Ponadto, Nissan zamierza dostarczyć klientom możliwość bezpłatnego ładowania pojazdów elektrycznych.
Japońska firma od roku testuje w Danii system oparty na technologii V2G (Vehicle-to-Grid), który został udostępniony dla wszystkich klientów flotowych w tym kraju. System umożliwia pobieranie energii z sieci do samochodu, a następnie odsprzedawanie jej z powrotem.
Nissan nawiązał współpracę z firmą energetyczną OVO, w ramach której klienci będą mogli kupować moduły XStorage do magazynowania energii na potrzeby gospodarstwa domowego po obniżonej cenie, uzyskując tym samym możliwość odsprzedawania zmagazynowanej energii zakładowi energetycznemu. Pomoże to w utrzymaniu stabilności sieci, zaś użytkownicy takiego modułu mogą liczyć na zarobek rzędu 350 GBP/400 EUR (ok. 1,700 zł) rocznie.
Nissan analizuje możliwości zaoferowania tego rozwiązania także w innych regionach Europy.
Podczas Nissan Futures zaprezentowano w pełni elektrycznego vana e-NV200 w wersji wyposażonej w akumulatory litowo-jonowe o pojemności 40 kWh. W rezultacie, zasięg samochodu na jednym ładowaniu wydłużył się o 60% – do 280 km wg standardu NEDC.
Rozmiary akumulatorów nie uległy zmianie, dzięki czemu nie ograniczono ani kubatury przestrzeni ładunkowej, ani ładowności pojazdu.
Zamówienia na e‑NV200 z akumulatorem o pojemności 40 kWh będzie można składać jeszcze przed końcem 2017 roku.
W Oslo odbyła się ponadto europejska premiera modelu LEAF nowej generacji.
Z okazji debiutu na Starym Kontynencie, Nissan wprowadził limitowaną edycję samochodu: LEAF 2.ZERO. Pojazd w tej wersji został wyposażony w zaawansowany system wspierający kierowcę ProPILOT.
Pierwsze egzemplarze nowego LEAFa w cenie 159 900 złotych trafią do klientów na początku 2018 roku.
DANE TECHNICZNE
Nowy e-NV200 |
||
Odmiany |
Van/Combi/Evalia |
|
Warianty nadwozia |
4 lub 5 drzwi |
|
Liczba miejsc |
2/5/7 |
|
Typ silnika elektrycznego |
Synchroniczny zmiennoprądowy |
|
Silnik |
Maks. moc silnika |
80 kW/109 KM |
Maks. moment obrotowy |
254 Nm |
|
Maks. obr./min |
10 500 |
|
Typ energii |
Elektryczna |
|
Typ |
Laminowany akumulator litowo-jonowy |
|
Napięcie |
Napięcie znamionowe 360 V |
|
Akumulator |
Pojemność |
40 kWh |
Liczba ogniw |
192 |
|
Czas ładowania |
21,5 h (instalacja domowa) 7,5 h (zestaw naścienny 32A) 40 min (80% — szybkie ładowanie) |
|
Ładowarka |
Ładowarka pokładowa |
6,6 kW |
Szybka ładowarka |
50 kW |
|
Zawieszenie przednie |
Niezależne, kolumny McPhersona |
|
Zawieszenie tylne |
Belka skrętna z resorami piórowymi |
|
Układ kierowniczy |
Ze wspomaganiem elektrycznym |
|
Podwozie |
Układ hamulcowy |
Siłownik elektro-hydrostatyczny |
Rozmiar felg |
15” |
|
Rozmiar opon |
185/65/R15 |
|
Min. średnica zawracania (wg obrysu pojazdu) |
11,1 m |
|
Min. średnica zawracania (wg śladu kół) |
10,6 m |
|
Zużycie paliwa |
165 Wh/km |
|
Zasięg (NEDC) |
280 km |
|
Osiągi |
Emisja CO2 (cykl mieszany) |
0 g |
Prędkość maksymalna |
123 km/h |
|
Przyspieszenie 0-100 km/h |
14 sekund |
|
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) |
2250 |
|
Masa pojazdu gotowego do jazdy |
1556 |
|
Maksymalna ładowność |
694 |
|
Dopuszczalne obciążenie osi (PTW)/przód |
1058 |
|
Masy (kg) |
Dopuszczalne obciążenie osi (PTW)/tył |
1192 |
Dopuszczalne obciążenie osi (PAW)/przód |
1180 |
|
Dopuszczalne obciążenie osi (PAW)/tył |
1200 |
|
Maks. masa przyczepy |
430 |
|
Dopuszczalne obciążenie kuli haka holowniczego |
75 |
|
Maks. nośność dachu |
100 |
|
Długość |
4560 mm |
|
Szerokość z lusterkami |
2011 mm |
|
Szerokość bez lusterek |
1755 mm |
|
Wymiary |
Wysokość (bez obciążenia) |
1858 mm |
Rozstaw osi |
2725 mm |
|
Zwis przedni |
985 mm |
|
Zwis tylny |
850 mm |
|
Rozstaw kół |
1530 mm |
|
Prześwit (bez obciążenia) |
153,4 mm |
|
Maksymalna długość |
2040 mm |
|
Maksymalna szerokość |
1500 mm |
|
Pojemność bagażnika |
Maksymalna wysokość |
1358 mm |
Wymiary |
Minimalna szerokość między nadkolami |
1220 mm |
Wysokość platformy ładunkowej (bez obciążenia) |
532,5 mm |
|
Kubatura przestrzeni ładunkowej (maks.) |
4,2 m3 |