UDOSTĘPNIJ

W ramach współpracy Scanii, Flixbusa i dostawcy gazu Gasum, pierwszy autobus turystyczny napędzany płynnym biogazem LGB obsłuży trasę Sztokholm-Oslo. Zdaniem producenta z siedzibą w szwedzkim  Södertälje w 2025 r., nawet połowa europejskiego parku pojazdów ciężarowych może być zasilana biogazem.

Obecnie biogaz stosuje się w postaci sprężonej głównie w autobusach miejskich, samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych. Dotychczas biogaz był mniej konkurencyjny w przypadku ciężkich pojazdów dalekobieżnych. W ostatnich latach opracowano technologię chłodzenia biogazu do temperatury ok. 160 stopni Celsjusza poniżej zera – wtedy dochodzi do jego skroplenia i wzrostu gęstości energetycznej. Otwiera to możliwości wykorzystania biogazu m.in. do transportu ciężkiego (zarówno lądowego, jak i morskiego).

Dostępność biogazu będzie szybko wzrastać w całej Europie – zwłaszcza dzięki podjętej przez Unię Europejską decyzji o udostępnieniu punktów tankowania wzdłuż głównych szlaków europejskiej sieci drogowej (TEN-T).

Pierwszy autobus turystyczny napędzany biogazem to prawdopodobnie najbardziej zrównoważone rozwiązanie w dziedzinie dalekobieżnych przewozów pasażerskich w dzisiejszych czasach – podkreśla Johan Ekberg, dyrektor działu obsługi klienta Scania.

Paliwo odnawialne nie kopalne

Istnieje wiele korzyści z zastosowania biogazu płynnego: nie jest paliwem kopalnym, jest odnawialny, produkuje się go lokalnie, a także ogranicza emisje zanieczyszczeń. Poprzez wykorzystanie lokalnie wytwarzanego płynnego biogazu jako paliwa w pojazdach ciężarowych i autobusach operatorzy o ponad 90% redukują wpływ na klimat – zarówno swój, jak i swoich klientów. Zmniejszenie emisji cząstek stałych i tlenków azotu (NOx) pozytywnie wpłynie na ogólną jakość powietrza. Na redukcji hałasu skorzystają nie tylko kierowcy i pasażerowie, lecz także całe społeczeństwo.

Biogaz nie tylko jest paliwem o najniższej emisji CO2, lecz także rozwiązuje lokalne problemy z odpadami. Biogaz tworzy miejsca pracy i odtwarza zawartość węgla oraz składników odżywczych w glebie. To uniwersalne narzędzie gospodarki o obiegu zamkniętym – wylicza Jonas Strömberg, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Scania.

Już dziś 17% paliw w europejskiej sieci gazowej to biogaz. Udział ten szybko rośnie, aktywnie przyczyniając się do redukcji emisji CO2. W przypadku szwedzkiej sieci gazowej dla pojazdów odsetek ten wynosi aż 95%.

Biogaz będzie jednym z najważniejszych narzędzi dekarbonizacji transportu ciężarowego – zwłaszcza w przypadku przewozów długodystansowych, takich jak transport międzymiastowy i dalekobieżny. W 2025 r. połowa europejskiego parku pojazdów ciężarowych może być zasilana biogazem – prognozuje Jonas Strömberg.

Źródło: na podstawie Scania

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA