UDOSTĘPNIJ

Właśnie opublikowane zostały wyniki analiz przeprowadzonych przez Fraunhofer ISI w imieniu i na zlecenie ACEA  – Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, dotyczące potencjalnych lokalizacji i ilości punktów ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych w Europie. Lokalizacje stacji ładowania ciężarówek muszą opierać się na  aktualnych schematach eksploatacji, dlatego podczas badań przeanalizowano m.in. 30 000 postojów oraz logistykę 400 000 ciężarówek korzystających z 750 000 pojedynczych przystanków.

Dzięki zebranym przez analityków danym udało się stworzyć unikalną mapę, która może być wykorzystana do stworzenia szczegółowego planu rozmieszczenia ogólnoeuropejskiej sieci punktów ładowania ciężarówek, w tym przystanków długodystansowych i regionalnych w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii oraz innych krajach Europy.

Liczba wprowadzanych na rynek elektrycznych ciężarówek ma znacznie wzrosnąć w ciągu najbliższych kilku lat. Jednak nadal brakuje infrastruktury niezbędnej do ładowania tych ciężarówek. Naszym zdaniem należy ją wdrożyć w trybie pilnym – powiedział Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA.

Gigantyczne analizy oparte na logistyce

Jak wynika z badania, przyszła lokalizacja stacji ładowania powinna opierać się na aktualnych schematach eksploatacji pojazdów. Aby zidentyfikować te miejsca, Fraunhofer przeanalizował 30 000 lokalizacji postojów dla ciężarówek. Informacje te, oparte na działalności logistycznej około 400 000 ciężarówek korzystających z 750 000 pojedynczych przystanków, zostały zebrane przez siedmiu europejskich producentów ciężarówek.

Wyniki analizy wskazują, że lokalizacje postojów ciężarówek koncentrują się wokół gęsto zaludnionych obszarów w Europie Środkowej. Największe zagęszczenie można zaobserwować wokół ważnych obszarów przemysłowych i dużych miast – takich jak północne Włochy, Paryż, Greater Manchester, Berlin i Frankfurt.

Połowa postojów przy autostradach

Według nowych danych od 30 do 50 procent przystanków znajduje się na obszarach postojowych w pobliżu autostrad. Od około 25 do 30 procent znajduje się w siedzibach firm lub lokalizacjach centrów logistycznych, z zaledwie 1% do 5% w portach i terminalach promowych.

Jeśli chodzi o czas postoju to można zaobserwować dwie główne kategorie: mniej niż trzy godziny (35% między 30 a 60 minutami) i dłużej niż osiem godzin. Wysoka częstotliwość krótszych postojów, a także przepisy dotyczące czasu jazdy i odpoczynku, podkreślają potrzebę istnienia punktów ładowania o dużej mocy, odpowiednich do ładowania samochodów ciężarowych w krótkim czasie.

Kierunkowskaz do wyboru lokalizacji

Zdaniem ACEA analiza to idealny „kierunkowskaz” do wybrania odpowiednich lokalizacji dla infrastruktury ładowania z perspektywy logistycznej i operacyjnej. Dalsze analizy z wykorzystaniem innych kryteriów (np. dostępna przepustowość sieci energetycznej, uwarunkowania lokalne, istnienie infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych itp.) będą natomiast wykonywane w przypadku konkretnych decyzji inwestycyjnych.

Źródło: na podstawie acea.auto

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA