Brytyjska firma OXIS Energy, twórca technologii Li-S ogłosiła, że do jesieni 2021 r. wdroży półprzewodnikowe ogniwa litowo-siarkowe Li-S u swoich klientów i partnerów na całym świecie. Ogniwa OXIS mają być do 60 procent lżejsze od konwencjonalnych. Nie zawierają też kobaltu, manganu, niklu ani miedzi.
OXIS współpracuje z europejskimi producentami nad rozwojem technologii półprzewodnikowej Li-S od prawie 4 lat. Demonstracyjne systemy akumulatorów przeznaczone są dla sektora lotniczego, morskiego, obronnego i ciężkich pojazdów elektrycznych (HEV). Pierwsza generacja „quasi-półprzewodnikowego” ogniwa Li-S o mocy 450 Wh / kg o gęstości energii 550 Wh / L ma być dostarczona klientom do połowy 2022 r. Docelowy poziom 550 Wh / kg, 700 Wh / L już ma być osiągnięty jesienią2023 roku.
– Technologia ogniw OXIS Li-S jest z natury bezpieczniejsza niż ta wykorzystana w ogniwach litowo-jonowych, ponieważ siarka działa jako „warstwa ochronna” (passivation of) dla litu metalicznego. W 2020 roku OXIS z powodzeniem wdrożył nowy napęd do w pełni elektrycznego samolotu amerykańskiego, spełniając wymagania klienta i Federalnego Urzędu Lotniczego — powiedział Huw Hampson Jones, CEO, OXIS Energy
OXIS masową produkcję z innowacyjnym składem chemicznym swojego nowego ogniwa chce rozpocząć w swoim walijskim zakładzie w Port Talbot w Wielkiej Brytanii. Ogniwa będą produkowane także w jego fabryce w Juiz de Fora w stanie Minas Gerais w Brazylii. W przeciwieństwie do akumulatorów litowo-jonowych, ogniwa produkowane przez OXIS Energy nie zawierają kobaltu, manganu, niklu ani miedzi, z których wszystkie stanowią poważne zagrożenie dla łańcucha dostaw i środowiska.
Przypomnijmy, że już w styczniu ubiegłego roku OXIS Energy poinformowała, że z powodzeniem przetestowała prototypy ogniw akumulatorów litowo-siarkowych (Li-S). Teraz testy wdrożeniowe przeprowadzą jej partnerzy w Europie, USA i Japonii.