Mercedes zaprezentował swojego drugiego kompaktowego elektrycznego SUVa – EQB. Pomimo podobnej technologii do modelu EQA, nowy elektryk niemieckiego koncernu z siedzibą w Stuttgarcie ma być czymś więcej od nieco kanciastego poprzednika. Pokazany na chińskich targach Auto Shanghai 2021 (dla szerokiej publiczności impreza dostępna będzie w dniach 21-28 kwietnia br.) model ma mieć „cechy kompaktowego kombi”, planowana jest też wersja „szczególnie dalekiego zasięgu”.
Wiadomo już, że nowy EQB wykorzystuje technologię modułową Daimlera dla kompaktowych modeli i „dziedziczy” po nich długi rozstaw osi (2,83 metra). Podczas gdy model EQA był prezentowany na początku roku jako EQA 250 z silnikiem 140 kW, w Szanghaju Mercedes przedstawił EQB jako 350 4MATIC – czyli z napędem na wszystkie koła. Ma moc 215 kW. Akumulator ma 66,5 kWh (taką samą moc jak w EQA). Zużycie WLTP wynosi 19,2 kWh / 100 km, zasięg WLTP wynosi 419 km (siedem kilometrów mniej niż w mniejszym EQA).
– Chiny to dla nas nie tylko najważniejszy region sprzedaży aut osobowych, ale także wiodący na świecie rynek samochodów elektrycznych. Bardzo się cieszymy, że właśnie tu odbywa się światowa premiera całkowicie elektrycznego EQB. Ze swoimi siedmioma miejscami jest on dostosowany do potrzeb klientów, którzy w szczególności szukają pojazdu rodzinnego. Oprócz właściwych produktów jednym z czynników decydujących o zrównoważonym wzroście w Chinach jest wpływ naszej lokalnej produkcji. Dlatego czekamy na uruchomienie produkcji EQB w Pekinie – powiedział Hubertus Troska, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za rynek chiński.
W Chinach wyprodukowana w Pekinie wersja EQB będzie początkowo wprowadzana na rynek jako w pełni wyposażony flagowy model. Daimler tłumaczy jednocześnie, że w Europie klienci będą mieli do wyboru kilka modeli z napędem na przednie i cztery koła oraz różnymi poziomami mocy, niektóre z ponad 200 kW. Interesująca jest również planowana wersja „szczególnie dalekiego zasięgu”. Przy założeniu Daimlera, że pojemność akumulatora wynosi od 66,5 kWh, prawdopodobne jest, że wersja dalekiego zasięgu będzie miała ponad 70 kWh.
W EQB ładowarka sieciowa o mocy 11 kW jest montowana fabrycznie, ale Mercedes nie ujawnił szczegółów dotyczących czasu ładowania, ponieważ „zależy to od „dostępnej infrastruktury i wyposażenia pojazdu specyficznego dla danego kraju”. Dla EQA z tego rodzaju baterią podano czas ładowania 5:45 godzin z 10 do 100 procent. Przy maksymalnej mocy ładowania DC wynoszącej 100 kW Mercedes podaje czas ładowania wynoszący 30 minut od 10 do 80 procent. Nie wiadomo natomiast, czy wariant z większym akumulatorem będzie miał również wyższą moc ładowania DC.
EQB od EQA ma jednak najbardziej wyróżniać się sylwetką. Nowy elektryk ma być bardziej kompaktowym pojazdem lifestyle’owym. Ma imponować przestrzenią i użytecznością. Mając długość 4,68 metra, przewyższa VW ID.4 o dziesięć centymetrów, a Skoda Enyaq jest od niego o trzy centymetry krótsza. Warto dodać, że EQA ma tylko 4,46 metra długości.
Nowy Mercedes wykorzystuje dodatkową długość wewnątrz i na zewnątrz z bardzo późnym pochylonym, kanciastym tyłem, który pozwala na dwa dodatkowe siedzenia. W Europie będzie można taką opcję „przygotować na życzenie”. Dwóch dodatkowych pasażerów o wzroście do 1,65 metra może jeździć na tych indywidualnych siedzeniach, na których można również zamontować foteliki dziecięce. Pięciomiejscowy samochód ma pojemność bagażnika od 495 do 1710 litrów, a siedmioosobowy od 465 do 1620 litrów. Mercedes opisuje EQB jako posiadającego „cechy kompaktowego kombi”.
Oparcia siedzeń w drugim rzędzie można standardowo regulować w kilku stopniach, a na życzenie można przesuwać ten rząd o 140 milimetrów długości. Pozwala to na powiększanie bagażnika na różnych etapach nawet o 190 litrów. Zwiększyłoby to pojemność do 685 litrów, co wyraźnie przewyższyłoby Skodę Enyaq (585 litrów). Najprawdopodobniej jednak dopiero w praktyce okaże się, jak mocno da się „ścieśnić siedzenia”.
Standardowe wyposażenie nowego elektryka obejmuje nawigację z funkcją „Electric Intelligence”, która oblicza najszybszą trasę do celu, w tym ewentualne konieczne postoje do ładowania. Przed planowanym zakończeniem ładowania akumulator jest doprowadzany do optymalnej temperatury ładowania. Dostępny jest również „ECO Assistant” z rekuperacją dostosowaną do sytuacji.
EQB produkowany jest w węgierskiej fabryce Mercedes-Benz w Kecskemét, podczas gdy tylko wersja przeznaczona dla Chin montowana jest w Pekinie. Pozostałe rynki, w tym USA (od 2022 roku), będą obsługiwane także przez fabrykę na Węgrzech. Akumulatory będą montowane m. in w Polsce w Jaworznie.
Mercedes nie podał jeszcze ceny EQB. Raczej na pewno będzie ona wyższa niż cena EQA, która rozpoczyna się od 47.540,50 euro.