Na 15 kwietnia 2021 r. zapowiedziano światową premierę limuzyny, która na jednym ładowaniu ma przejechać 770 km. EQS, czyli elektryczny członek gamy Klasy S Mercedesa, na europejskim rynku zadebiutuje w sierpniu 2021 r. Wkrótce pojawią się również kolejne modele oparte na nowej architekturze Mercedes-EQ dla pojazdów na prąd, czyli biznesowa limuzyna EQE oraz warianty EQS i EQE typu SUV.
Mercedes nieustannie podgrzewa przedpremierową atmosferę i ujawnia kolejne szczegóły dotyczące elektryka Klasy S. Produkowany w Hedelfingen EQS ma mieć zasięg do 770 km (dane wstępne, zgodnie z WLTP), moc do 385 kW (524 KM) i maksymalny moment obrotowy: od 568 Nm (EQS 450+) do 855 Nm (EQS 580 4MATIC). Jak podaje producent, do uzyskania dalekiego zasięgu znacząco ma się przyczynić m.in. rekordowy dla samochodów produkowanych seryjnie współczynnik oporu powietrza Cd, który ma wartość od 0,20 (wersja z 19-calowymi kołami AMG w trybie jazdy SPORT, dostępna od końca 2021 r.). Wszystkie odmiany EQS-a będą miały elektryczny układ napędowy (eATS) tylnej osi, a wersje z 4MATIC będą dysponowały również elektrycznym napędem przedniej osi. Maksymalną prędkość modelu EQS ograniczono do 210 km/h. Moc rekuperacji wyniesie do 290 kW
Wraz z EQS zadebiutuje nowa generacja akumulatorów litowo-jonowych o znacznie większej gęstości energii. Do wyboru będą dwa rozmiary akumulatorów w zależności od mocy i napędu (tylny lub 4MATIC): 90,0 lub 107,8 kWh netto (około 26% więcej niż w EQC.), z 10 lub 12 modułami ogniw. Akumulator będzie można podgrzać lub schłodzić podczas jazdy, dzięki czemu na stacji szybkiego ładowania czas potrzebny na doładowanie znacznie się skróci. Certyfikat akumulatora dla klientów zapewni gwarancję wydajności: obejmie utratę pojemności i będzie ważny przez okres 10 lat lub do 250 000 km
Specjalna nawigacja EQS-a zaplanuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, w tym postoje z ładowaniem, w oparciu o wiele czynników, i dynamicznie reaguje np. na korki czy zmianę stylu jazdy. Obliczy też zapotrzebowanie na energię z uwzględnieniem topografii, trasy, temperatury powietrza, prędkości, zapotrzebowania na ogrzewanie i chłodzenie itp. Weźmie również pod uwagę liczbę dostępnych stacji ładowania, ich moc i rozwiązania w zakresie płatności. Dodatkowo można będzie ustawić ilość energii w akumulatorze w miejscu docelowym oraz na stacji ładowania.
EQS-a będzie można ładować prądem stałym (DC) z mocą do 200 kW. Pokładowa ładowarka AC pozwoli ładować samochód w domu lub w publicznych stacjach prądem przemiennym z mocą do 22 kW (zależnie od wersji). Ponadto do wyboru mają być różne inteligentne programy ładowania, które mogą być aktywowane automatycznie w zależności od lokalizacji, oraz funkcje takie jak ładowanie oszczędzające baterię.
W ramach inicjatywy „Ambition 2039” Mercedes-Benz pracuje nad tym, by w 2039 r. flota nowych aut producenta była neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Już w 2030 r. firma chce, aby ponad połowa sprzedawanych przez nią samochodów była wyposażona w elektryczne układy napędowe (pojazdy w pełni elektryczne oraz hybrydy plug-in).
Źródło: na podstawie Mercedes-Benz