Badanie zrealizowane przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen w dniach 19-22 marca br. skupiło się na osobach, które zadeklarowały, że rozważają zakup samochodu elektrycznego (23% z grupy ponad 1000 przebadanych Polaków). Jako najważniejsze argumenty, które przemawiają za zakupem samochodu elektrycznego respondenci najczęściej wymienili ochronę środowiska (61%), niskie koszty eksploatacji (40%) oraz możliwość ładowania samochodu w domu (35%). 44% badanych rozważających zakup auta elektrycznego mieszka w blokach.
Internet i prasa źródłem wiedzy
Grupę badanych, która na pytanie „Czy rozważasz zakup samochodu elektrycznego?” odpowiedziała „zdecydowanie tak” lub „raczej tak”, zapytano: „Co sprawiło, że rozważasz zakup samochodu elektrycznego?”. Najczęściej zaznaczaną odpowiedzią (51% badanych) były informacje, które ankietowani znaleźli na temat samochodów elektrycznych, np. w Internecie czy prasie. 36% odpowiedziało, że punktem zwrotnym była możliwość przejechania się samochodem elektrycznym.
Rozważający zakup auta na prąd na pytanie „Jakie są według Ciebie najważniejsze powody, które przemawiają za zakupem samochodu elektrycznego?” wymienili najczęściej: ochronę środowiska (61%), niskie koszty eksploatacji (40%), możliwość ładowania samochodu w domu (35%), przywileje, czyli darmowe parkowanie w płatnych strefach, możliwość jazdy buspasami (28%), bardzo cichą pracę silnika elektrycznego (23%).
Ochrona środowiska najważniejsza
Elektryki w blokach
Wyniki badania pokazały, że samochodami elektrycznymi zainteresowani są również ci, którzy nie mieszkają w domach jednorodzinnych oraz ci, dla których auto na prąd byłoby drugim lub trzecim autem w gospodarstwie domowym. 44% rozważających zakup pojazdu elektrycznego mieszka w blokach. 43% ankietowanych, którzy rozważają przesiadkę do samochodu elektrycznego, twierdziło, że gdyby kupili auto na prąd, byłoby ono jedynym autem w ich gospodarstwie domowym. Dla 44% samochód elektryczny byłby jednym z dwóch samochodów w domu, a dla 13% – jednym z trzech lub więcej.
Metodologia
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 19-22 marca 2021 r. przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1077 osób. Kwoty zostały dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.
Źródło: na podstawie Volkswagen