greenwaypolska.pl, materiały własne
Jak poinformowała spółka Greenway Infrastructure Poland, pierwsze stacje ładowania samochodów elektrycznych należące do firmowej sieci zostały już zainstalowane w Bielsku-Białej, Rzeszowie oraz Poznaniu.
Greenway Infrastructure Poland, która jest operatorem powstającej sieci podpisała już umowy na dostawę ładowarek dla wszystkich 75 punktów realizowanych w ramach obecnej fazy projektu.
Jak powiedział prezes spółki, Rafał Czyżewski:
„Pierwsze instalacje zrealizowaliśmy w Gemini Park w Bielsku-Białej, Millenium Hall w Rzeszowie oraz we Franowo Park w Poznaniu. Zarządcy i właściciele tych lokalizacji, uznali, że nasz program jest znakomitą okazją do otwarcia się na elektromobilność. Ich klienci mogą teraz zasilać auta z naszej sieci, co jest wygodne zarówno pod względem samego procesu ładowania, jak i z uwagi na prosty sposób rejestracji”.
Stacje Greenway powstają w sąsiedztwie centrów handlowych, stacji benzynowych czy restauracji oraz przy głównych drogach. Według tego klucza zostały wybrane lokalizacje wszystkich powstających stacji. Właściwa lokalizacja powinna znajdować się w optymalnej odległości, aby nawet samochód o niedużej baterii mógł przemieszczać się na długim dystansie. Lokalizacja musi też zapewniać kierowcy minimum komfortu podczas ładowania (kierowcy elektryków spędzają na ładowaniu min. 20 – 30 min.). Chodzi też o kwestie bezpieczeństwa, dostęp do internetu (ładowarki podłączone są do sieci) i, oczywiście, do sieci energetycznej.
Jak wygląda proces instalacyjny ładowarki?
O ile sama budowa przyłącza i instalacja ładowarki to kilka dni, to proces dokumentacyjny wymaga sporo cierpliwości.
Damian Gadzialski, dyrektor zarządzający Greenway Infrastructure Poland, poinformował:
„Po podpisaniu umowy z właścicielem obiektu, analizujemy możliwości przyłączenia do sieci energetycznej. W dużej liczbie przypadków przyłączenia takie są realizowane do sieci wewnętrznej danego obiektu. Kiedy nie mamy tej możliwości, występujemy o przyłącze do sieci zewnętrznej, zarządzanej przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej. Może to potrwać nawet 14 miesięcy”.
Po określeniu sposobu przyłączenia przygotowywany jest projekt, określający gdzie dokładnie będzie posadowiona stacja i jaki będzie przebieg przyłącza. Po przejściu odpowiedniej procedury administracyjnej kolejne działania następują już szybko. Położenie kabla w wykopie lub instalacja w obiekcie zajmuje 1-2 dni, zależnie od skomplikowania terenu. Na koniec – posadowienie ładowarki, konfiguracja oraz testy. I gotowe!
Do końca października powstanie w sumie 16 stacji a do 2020 r. – blisko 200.
Warto nadmienić, że z zainstalowanej w grudniu 2016 r. stacji testowej w Galerii Mokotów w Warszawie do tej pory korzystano ponad 2.100 razy.
Sieć jest realizowana przy wsparciu unijnym w ramach instrumentu Łącząc Europę. Dofinansowanie projektu to kwota ponad 3 milionów euro.
Greenway Infrastructure Poland sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni jest częścią międzynarodowej grupy Voltia, działającej w obszarze elektromobilności. Obecnie realizowana sieć ładowania jest finansowana ze środków unijnych, w ramach instrumentu Łącząc Europę. Spółka planuje także rozwój sieci wraz z zainteresowanymi partnerami. Oprócz usług ładowania, firma świadczyć będzie także usługę zarządzania infrastrukturą ładowania na zlecenie innych podmiotów