UDOSTĘPNIJ

Czy Volvo XC40 sprawdziło się jako miejska hybryda plug-in? Jaki realnym elektrycznym zasięgiem dysponuje najmniejszy kompaktowy SUV z gamy szwedzkiego producenta oraz jakie korzyści przynosi eksploatacja zelektryfikowanego pojazdu? Na te i inne pytania odpowiadamy w podsumowaniu trzytygodniowego testu Volvo XC40 Recharge zrealizowanego w ramach projektu Miejski Test Hybryd Plug-in.

Na początek – design. XC40 z zewnątrz to nowoczesne, niezwykle urokliwe auto, z własnym, indywidualnym stylem, który dodatkowo podkreślają takie akcenty jak metka z symbolem szwedzkiej flagi umieszona na lewej-górnej krawędzi przedniego błotnika. Samochód wpisuje się w stylistykę Volvo  – już na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie niezwykle solidnego.

W środku pojazdu zadbano o najwyższą jakość wykonania i użytych materiałów. Wygląd wnętrza jest równie elegancki jak całe nadwozie, jednocześnie inżynierowie nie zapomnieli o aspektach praktycznych w postaci różnego rodzaju schowków.

Celem Miejskiego Testu Hybryd Plug-in jest zbadanie potencjału elektrycznego napędu modeli PHEV w realnych warunkach eksploatacyjnych. Co w tym zakresie oferuje hybrydowe XC40? Napęd  zelektryfikowanego Volvo to połączenie 3-cylindrowej jednostki benzynowej o mocy 180 KM z silnikiem elektrycznym, który generuje dodatkowe 82 KM. Moc systemowa wynosi 262 KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy. Sercem każdego pojazdu elektrycznego jest jednak akumulator, który determinuje jego zasięg elektryczny. Szwedzcy inżynierowie wyposażyli XC40 w baterie o pojemności 10,7 kWh brutto (8,5 kWh netto), co (wg oficjalnych danych) powinno wystarczyć na pokonanie 42-45 km w trybie mieszanym oraz 51-57 km w trybie miejskim. Czas ładowania akumulatora trakcyjnego wynosi do 3 godzin (przy mocy 3,7 kW) oraz 4 godzin (2,3 kW). A jak to wygląda w praktyce?

Pojazd przetestowało trzech naszych redakcyjnych kolegów – każdy otrzymał auto na tydzień. Kompaktowy SUV Volvo był głównie wykorzystywany na dojazdy do pracy czy wykonywanie innych zdań życia codziennego. Nie zapomnieliśmy o ładowaniu samochodu w nocy, dzięki czemu rozpoczynając jazdę każdego dnia dysponowaliśmy w pełni naładowanym akumulatorem.

Pierwsza trasa obejmowała wyłącznie drogi typowo miejskie w obszarze centrum Warszawy i jego obrzeży. W tym wypadku pojazd pokonywał dziennie średnio 22 km, które w pokonywał wyłącznie w trybie całkowicie elektrycznym.

Druga trasa, przebiegała od zewnętrznych granic Warszawy w kierunku centrum. W tym przypadku pojazd pokonywał zarówno drogi typowo miejskie, jak również trasy szybkiego ruchu. W ciągu typowego dnia pracy, samochód przejeżdżał łącznie ok. 34 km. I tym razem napęd elektryczny pozwolił na niewłączanie silnika spalinowego.

Trzecia trasa był zdecydowanie najbardziej wymagającą dla hybrydowego Volvo XC40 – blisko 64 km dziennego przebiegu. W tym wypadku, w trybie zeroemisyjnym pojazd pokonywał średnio połowę trasy (ok. 32 km). Najlepszy osiągnięty wynik na napędzie elektrycznym na tej trasie i jednocześnie w całym teście to 40 km, co wymagało jednak zastosowania się do wszystkich zasad eco-drivingu.

Ostateczny rezultat jest w pełni zadawalający, Volvo XC40 Recharge pozwoliło w 2 z 3 przypadków na codzienną eksploatacje miejską, wyłącznie w trybie elektrycznym. Nieco rozczarowujący jest jednak elektryczny zasięg całkowity, który w teście okazał się mniejszy od deklaracji producenta, o 2 do 5 km dla trybu mieszanego oraz aż o 11 do 17 km w przypadku trybu miejskiego. Musimy jednak pamiętać o znacznej masie pojazdu (ok. 1800 kg) oraz stosunkowo niewielkiej pojemności użytkowej akumulatora (8,5 kWh). Zasięg 32-40 km w stosunku do wypadkowej tych dwóch składników, jest wciąż zadawalający, tym bardziej, że pozwala na zaspokojenie dziennych potrzeb mobilności ponad 80% Polaków, na co wskazują wyniki opublikowanego przez PSPA „Barometru Nowej Mobilności 2020/21”.

W przypadku czasu ładowania nie zanotowaliśmy większych rozbieżności z danymi oficjalnymi. Uzupełnianie energii z gniazdka domowego zajęło 4 godziny i ok. 20 min. Stacja ładowania pozwoliła skrócić ten czas do ok. 3 godzin.

A co z kosztami eksploatacji hybrydowego Volvo XC40? W miejskim trybie elektrycznym średni koszt przejechania 100 km to zaledwie ok. 7,5 zł. Sytuacja wygląda nieco inaczej, gdy do gry wchodzi silnik spalinowy – w trybie mieszanym przejechanie 100 km to koszt ok. 19 zł.

Volvo XC40 Recharge zapewnia wysoką jakość wykonania i komfort podróży oraz nowoczesny i dopracowany napędem typu plug-in. W trybie elektrycznym osiągi pojazdu są w pełni wystarczające do podróży typowo miejskich, przy realnym zasięgu 32-40 km. Jedyną wadą hybrydowego układu XC40 jest brak możliwości całkowitego wyłączenia silnika spalinowego, który uruchamia się zawsze w momencie gwałtownego naciśnięcia pedału gazu, nawet gdy wybierzemy tryb w pełni elektryczny. Oczywiście związane jest z stosunkowo małą mocą silnika elektrycznego w stosunku do masy pojazdu. Ostatecznie XC40 pozytywnie zaskakuje, a model z całą pewnością stanowi ciekawą propozycja rynkową.

Partnerem technologicznym projektu Miejski Test Hybryd Plug-in jest firma Webfleet Solutions.

 

 

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA