UDOSTĘPNIJ

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Zmian Klimatu (KOZK) zainicjowało kampanię elektromobilni.pl, której celem jest wzrost świadomości społecznej w zakresie zeroemisyjnych technologii w transporcie. Centralnym elementem kampanii jest serwis elektromobilni.pl, stanowiący obszerną bazę wiedzy na temat elektromobilności oraz oferujący nowoczesne i interaktywne kalkulatory i porównywarki, uławiające zakup i użytkowanie samochodów elektrycznych, w tym m.in. mapę stacji ładowania, katalog EV, porównywarkę taryfową i całkowitych kosztów eksploatacji, kalkulatory kosztów podróży, ładowania czy emisji CO2. Uruchomiono także pierwszy w Polsce klub posiadaczy i użytkowników EV, który oferuje  zniżki na usługi ładowania w największej sieci w Polsce, jak również program Elektromobilna Polska, skierowany do miast, miejsc, instytucji i firm przyjaznych elektromobilności.

 Jednym z partnerów strategicznych projektu zostało PKO Leasing. Maciej Matelski, dyrektor Biura Sprzedaży Samodzielnej i Współpracy z Dostawcami w PKO Leasing, opowiedział nam m.in. o zaangażowaniu PKO Leasing w kampanię elektromobilni.pl, ofercie firmy skierowanej do klientów wybierających samochody elektryczne, a także o zmianach, których w programach wsparcia NFOŚiGW oczekuje branża. Zapraszamy do lektury.

Dlaczego PKO Leasing zdecydował się zaangażować w ogólnopolską kampanię edukacyjną elektromobilni.pl?

W PKO Leasing śledzimy trendy na rynku motoryzacyjnym. Widzimy, że samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne wśród kierowców. To nie jest już mało realna perspektywa, ale konkretny trend, który z roku na rok będzie zyskiwał zwolenników. Z naszych badań wynika, że  61 proc. klientów posiadających aktualną umowę leasingową na samochód do 3,5 tony, rozważa w najbliższym czasie zakup samochodu elektrycznego i chce go sfinansować leasingiem.  Z kolei z  badań PSPA wynika, że taką  możliwość wskazało aż ok. 80 proc. potencjalnych beneficjentów kwalifikujących się do programu „Zielony samochód” w ramach wsparcia NFOŚiGW. Widząc duże zainteresowanie naszych klientów samochodami elektrycznymi,  uważamy, że należy wspierać działania budujące świadomość klientów w zakresie korzystania z transportu zeroemisyjnego.

 Czy edukacja jest ważnym elementem prowadzenia biznesu PKO Leasing? Jeśli tak, to dlaczego?

Edukacja klientów jest bardzo ważnym elementem budowania relacji w każdym biznesie. Grupa Kapitałowa angażuje się wiele akcji edukacyjnych w różnych obszarach. Dla Grupy PKO Leasing wspieranie rynku rozwiązań związanych z niskoemisyjnym transportem jest bardzo istotnym elementem naszej komunikacji. By przekonać klientów do pewnych trendów, spółki muszą wspierać dobre praktyki stosowane na rynku.

Finansowanie leasingiem jest bardzo popularną formą nabycia samochodów w Polsce. Czy dla zwolenników zeroemisyjnych technologii PKO Leasing ma specjalne oferty?

Firmy leasingowe cały czas rozwijają ofertę dotyczącą samochodów elektrycznych. Do tej pory czynnikiem blokującym jej popularność była cena oraz trudność w ustaleniu prawidłowej wartości końcowej pojazdu na koniec kontraktu. Spółki z Grupy PKO Leasing posiadają ofertę na samochody eklektyczne zarówno w wynajmie długoterminowym, jak i w leasingu. Nasz produkt dostępny jest dla osób fizycznych, co nie jest standardem na rynku. W planach mamy dalsze poszerzanie oferty w tym zakresie. Jeśli chodzi o dedykowaną ofertę dla aut elektrycznych czekamy na rozwiązanie kwestii możliwości dofinansowania tych aut w programach rządowych. W momencie uruchomienia dotacji oferta będzie ewoluować na korzyść klienta.

 

Kto dziś Polsce przede wszystkim korzysta z finansowania  leasingiem zakupu pojazdów elektrycznych? Samorządy, duże firmy, średnie przedsiębiorstwa, mikrofirmy? I jakie pojazdy leasingują?

 Leasing pojazdów elektrycznych dopiero się rozwija. Z takiej formy finansowania najczęściej korzystają małe średnie przedsiębiorstwa. W przypadku korporacji popularny jest wynajem długoterminowy – klient od razu w pakiecie  kupuje całą usługę zrządzania flotą pojazdów. Najpopularniejszymi modelami leasingowanymi przez MSP są małe samochody miejskie od 120 do 250 tys. zł.

 

Jakie są dziś bariery rozwoju elektromobilności w Polsce? Jakie instrumenty trzeba uruchomić, by zdynamizować rynek sprzedaży aut elektrycznych i zwiększyć liczbę klientów zainteresowanych elektromobilnością?  

Na pewno elementem koniecznym do rozwoju elektromobilności są rządowe programy wsparcia. Z pierwszą tego typu inicjatywą mieliśmy do czynienia w lipcu tego roku. NFOŚiGW objął subwencją pojazdy elektryczne w trzech dedykowanych programach. To dobry kierunek, jednak trzeba dopracować jego mechanizm.  Możliwość finansowania pojazdów leasingiem została uwzględniona w dwóch z trzech dostępnych  programów. Jednak dotyczyła ona tylko samochodów dostawczych i takich, które służą do przewozu osób.

 

Możliwość finansowania pojazdów w najbardziej powszechnym z programów – Zielony samochód nie została uwzględniona. A przecież leasing jest jednym z najpopularniejszych sposobów finansowania samochodów przez przedsiębiorców. Włączenie finansowania pojazdów leasingiem do dotacji na pewno wpłynie na większe zainteresowanie klientów tym produktem. To przełoży się na rozwój ofert finansowania tych pojazdów. Co ciekawe, z naszych badań wynika, że cena pojazdu wcale nie jest najistotniejszym czynnikiem blokującym decyzję o zakupie. 59 proc. ankietowanych wskazało, że nie zdecydują się na taki zakup ze względu na  słabą infrastrukturę stacji ładowania i ich niewielki zasięg.

 

 

 

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA