Operator transportu publicznego w Hamburgu, firma Hamburger Hochbahn, ogłosiła listę potencjalnych dostawców 530 autobusów elektrycznych w latach 2021-2025. Znalazł się na niej również Solaris, który zaoferował modele dwunasto- i osiemnastometrowe swoich elektrycznych pojazdów.
Hamburger Hochhbahn to jeden z największych w Niemczech przewoźników transportu publicznego. Firma od wielu lat inwestuje we flotę pojazdów zeroemisyjnych. W 2014 r. Solaris dostarczył na jej rzecz dwa autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Z kolei w latach 2016-2019 polski producent przekazał Hambuger Hochbahn 13 e-busów typu BEV.
W 2020 r. Hamburger Hochbahn ogłosił przetarg na dostawę łącznie 530 autobusów elektrycznych o długości 12 i 18 metrów (przegubowych). Ostatecznie na liście potencjalnych dostawców znalazło się trzech producentów. Jednym z nich został Solaris. Pojazdy będą zamawiane w transzach w ciągu najbliższych 5 lat.
Jak powiedział Henrik Falk, Prezes Zarządu Hamburger Hochbahn:
„Wraz z tym zamówieniem kładziemy kamień węgielny pod pełną transformację naszej floty na napędy przyjazne dla klimatu. Po raz pierwszy w Niemczech w przetargu zastosowaliśmy również kryteria zrównoważonego rozwoju. Oprócz odpowiedzialności lokalnej chcemy przyjąć na siebie odpowiedzialność globalną. To ważny krok na drodze do prawdziwej zielonej mobilności i bycia firmą neutralną dla klimatu”.
„Bycie w trójce kluczowych dostawców łącznie 530 autobusów elektrycznych dla klienta z Hamburga, to ogromnie nobilitujące dla naszych dokonań w obszarze elektromobilności, wydarzenie. Jest to formuła umowy ramowej, z której zamawiający może skorzystać w różnym zakresie. Mam jednak nadzieję, że firma Solaris będzie dostarczać w najbliższych czterech latach zarówno modele dwunastometrowe, jak i przegubowe i tym samym utrzymamy pozycję lidera rynku autobusów elektrycznych w Europie” – powiedział Petros Spinaris, Wiceprezes Solarisa.
W ramach ofert dostarczonych do Hamburger Hochbahn, Solaris zaoferował dwa modele: Urbino 12 electric oraz Urbino 18 electric. Oba modele w konfiguracji dla operatora z Hamburga będą posiadać baterie Solaris High Energy+ o dużej pojemności, silniki zintegrowane z osią napędową oraz zapewnią możliwość ładowania przez złącze plug-in. Dodatkowo pojazdy otrzymają funkcję tzw. prekondycjonowania termicznego podczas uzupełniania energii.
solarisbus.com, materiały własne