BMW Group podpisała ze szwedzką firmą Northvolt długoterminową umowę na dostawę ogniw akumulatorowych o wartości 2 mld euro. Od 2024 r. ogniwa będą wytwarzane w Europie w powstającej obecnie gigafabryce Northvolt w Skellefteå na północy Szwecji. 100% energii potrzebnej do produkcji ma być pozyskiwane lokalnie w północnej Szwecji, wyłącznie z energii wiatrowej i wodnej.
Jak powiedział Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG:
„Aby skutecznie przyczynić się do ochrony klimatu, dążymy do poprawy ogólnej równowagi ekologicznej naszych produktów — od zasobów po recykling. Dotyczy to zwłaszcza energochłonnej produkcji akumulatorów wysokonapięciowych do pojazdów elektrycznych. Właśnie dlatego uzgodniliśmy z producentami ogniw, że do produkcji naszych ogniw akumulatorowych piątej generacji będą oni wykorzystywać wyłącznie energię z ekologicznych źródeł”.
Andreas Wendt, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za zakupy i sieć dostawców, dodał:
„Northvolt jest trzecim dostawcą ogniw akumulatorowych, z którym nawiązaliśmy współpracę, obok naszych dotychczasowych partnerów: CATL i Samsung SDI. Podpisanie tego kontraktu jest kolejnym krokiem w kierunku zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na ogniwa akumulatorowe w dłuższej perspektywie. Prowadzimy systematyczną elektryfikację naszej floty pojazdów. Do 2023 r. planujemy mieć na drogach 25 modeli zelektryfikowanych, przy czym ponad połowa z nich będzie w pełni elektryczna. BMW Group będzie również zaopatrywać się w ogniwa produkowane w Europie u chińskiego producenta CATL, z budowanego obecnie zakładu w Erfurcie w Niemczech”.
BMW Group i Northvolt będą wspólnie pozyskiwać kobalt i lit — kluczowe surowce do produkcji ogniw — z kopalń, które spełniają standardy obu firm dotyczące zrównoważonego rozwoju. Od 2021 r. bawarski koncern zamierza zrezygnować z wykorzystywania metali ziem rzadkich w swoich napędach elektrycznych piątej generacji. Ponadto, BMW Group uzgodniła z producentami baterii — CATL, Samsung SDI i Northvolt — że przy wytwarzaniu ogniw akumulatorowych będą oni wykorzystywać wyłącznie energię ze źródeł ekologicznych.
„W miarę zwiększania produkcji w ciągu kolejnej dekady wykorzystanie energii ze źródeł ekologicznych zmniejszy skalę emisji CO2 o około 10 milionów ton. Dla porównania, jest to mniej więcej taka sama ilość CO2, jaką emituje rocznie ponad milion mieszkańców miasta takiego jak Monachium” – stwierdził Oliver Zipse.
BMW Group produkuje akumulatory do EV we własnych zakładach w Dingolfing (Niemcy) i Spartanburgu (USA) oraz w zakładzie BBA w Shenyang (Chiny). Koncern wytwarza również akumulatory w Tajlandii, współpracując z Dräxlmaier Group.
Do 2023 r. BMW Group planuje oferować 25 zelektryfikowanych modeli. Ponad połowę z nich będą stanowiły pojazdy całkowicie elektryczne (BEV). W okresie od 2019 do 2021 r. koncern zamierza podwoić sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych. Szacuje się, że globalna sprzedaż EV BMW będzie rosnąć średnio o ponad 30% rok do roku. W Europie do 2021 r. pojazdy zelektryfikowane mają stanowić jedną czwartą nowych rejestracji pojazdów koncernu, w 2025 r. – jedną trzecią, a w 2030 r. – połowę.
Do końca 2019 r. BMW Group wypuściła na drogi ponad pół miliona pojazdów całkowicie elektrycznych lub wyposażonych w napęd hybrydowy typu plug-in. Z kolei przed końcem 2021 r. oferta koncernu obejmie pięć modeli BEV. Oprócz BMW i3, w 2019 r. w zakładach w Oksfordzie rozpoczęto produkcję całkowicie elektrycznego MINI. W 2020 roku dołączy do nich BMW iX3, produkowane w Shenyang (Chiny), a w 2021 r. BMW iNEXT z zakładów w Dingolfing i produkowane w Monachium BMW i4.
press.bmwgroup.com, materiały własne