Budowę dwóch stacji LCNG – w Suwałkach i Szumowie – zakłada list intencyjny podpisany przez PGNiG Obrót Detaliczny i Zakłady Produkcji Kruszyw Rupińscy (ZPK Rupińscy). Stacje będą ogólnodostępne, więc oprócz floty przedsiębiorstwa z paliwa będą mogli również korzystać inni kierowcy. Oba obiekty zostaną zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.
Arkadiusz Sekściński, Wiceprezes Zarządu PGNiG SA ds. Rozwoju, powiedział:
„PGNiG konsekwentnie stawia na rozwój gazomobilności w Polsce, ponieważ wierzymy, że ekologiczne paliwa gazowe mogą stać się podstawą transportu drogowego w naszym kraju. Coraz więcej podmiotów decyduje się na wykorzystanie gazu, zarówno w formie skroplonej LNG, jak i sprężonej CNG. Również na Podlasiu gaz ziemny wykorzystuje coraz więcej przedsiębiorstw, a podpisany właśnie list intencyjny jest przykładem współpracy z firmą, która chce przestawić swoją flotę pojazdów na gaz. Cieszymy się, że skorzysta z naszej konkurencyjnej oferty”.
Stacja LCNG umożliwia tankowanie zarówno pojazdów zasilanych sprężonym (CNG), jak i skroplonym (LNG) gazem ziemnym. Szczególną rolę odgrywać będzie stacja w Szumowie, zlokalizowana przy drodze ekspresowej S8 w pobliżu planowanego węzła łączącego ją z trasą Via Baltica.
Henryk Mucha, Prezes Zarządu PGNiG Obrót Detaliczny, stwierdził:
„Budowa dwóch ogólnodostępnych stacji z tanim i ekologicznym paliwem to doskonała wiadomość dla wszystkich kierowców. To pierwsza tego typu inwestycja w historii naszej Spółki. To także kolejny dowód na to, że coraz więcej naszych przedsiębiorców chce iść w stronę czystego transportu zasilanego gazem ziemnym, jednak by rynek ten się rozwijał – musimy dynamicznie rozbudowywać infrastrukturę dorównującą innym krajom. Obecnie w Europie jest już ponad 3700 stacji CNG i LNG, z kolei GK PGNiG planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy budowę nawet do 38 stacji”.
Planowana budowa stacji jest związana z planami ZPK Rupińscy, które zakładają zakup co najmniej 50 pojazdów ciężkich do transportu kruszyw, napędzanych gazem LNG.
Kazimierz Rupiński, Prezes ZPK Rupińscy, podkreślił:
„Projekt uwspółcześnia dotychczasowy model tradycyjnego transportu samochodowego na przyjazny dla środowiska model oparty na ekologicznych paliwach i wykorzystaniu niskoemisyjnego transportu kolejowego. Jest to dla nas kolejny krok do osiągnięcia celu, jakim jest zmniejszenie śladu węglowego łańcucha dostaw produkowanych przez nas materiałów budowlanych”.
Oprócz budowy dwóch nowoczesnych stacji tankowania LCNG PGNiG Obrót Detaliczny planuje we współpracy z ZPK Rupińscy utworzenie w rejonie północno-wschodniej Polski centrum przeładunkowego LNG, które będzie obsługiwało dostawy skroplonego gazu ziemnego dostarczanego koleją. Projekt ma także na celu transformację logistyki towarów masowych, w tym kruszyw i materiałów budowlanych, produkowanych w północno-wschodniej Polsce, a transportowanych do Polski Centralnej oraz za granice kraju. Dodatkowym elementem porozumienia jest możliwość uzyskania doradztwa energetycznego PGNiG w zakresie ewentualnej produkcji energii, w tym ze źródeł odnawialnych, przez ZPK Rupińscy.
„Możliwość transportu LNG koleją otworzy przed nami zupełnie nowe perspektywy biznesowe, ponieważ pozwoli na szybki transport dużych ilości gazu. Jesteśmy przekonani, że transport intermodalny to przyszłość tego segmentu. Ponadto planowane lokalizacje obu stacji LCNG przy sieci dróg TEN-T to milowy krok do stworzenia korytarzy transportowych, nie tylko dla ciężkich pojazdów ciężarowych, zasilanych gazem LNG, ale także dla firm transportowych, kurierskich oraz wszystkich kierowców pojazdów napędzanych gazem CNG” – dodał Marcin Szczudło, Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny odpowiedzialny za obszar CNG/LNG.
Paliwo LNG znajduje coraz większe zastosowanie w ciężkim transporcie kołowym. Stanowi niskoemisyjną alternatywę dla dominującego w tym segmencie oleju napędowego, ponieważ jego zastosowanie wiąże się między innymi z 10-krotnie mniejszą emisję cząstek stałych niż w przypadku ON. Z kolei CNG jest coraz chętniej wykorzystywane w transporcie publicznym i usługach komunalnych w Polsce. Według szacunków PGNiG, w najbliższym czasie, po polskich drogach będzie jeździć łącznie ponad 620 autobusów gazowych zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Oznacza to wzrost liczby tego typu pojazdów o 75% względem roku 2016. Równolegle, liczba pojazdów komunalnych zasilanych sprężonym gazem od 2016 r. wzrosła w Polsce o ponad 130%.
pgnig.pl, materiały własne